NBK 2023: Renato Meli over Sand and Stars

Laatste update om 10:21 op Friday, 27 October

Ook bij de meest zuidelijke band in de kampioensdivisie, Brassband Limburg, staat "Sand and Stars" sinds eind augustus op de lessenaar. Chef-dirigent Renato Meli vertelt aan CU Brass over zijn indrukken van het werk en de uitdagingen waar hij en de band mee te maken hebben in de voorbereiding op de NBK.

Renato Meli

Wat waren uw eerste indrukken toen u "Sand and Stars" voor het eerst zag en hoorde? Zijn er specifieke elementen in de compositie die u meteen opvielen?
‘Toen ik 13 Étoiles dit werk hoorde spelen dacht ik: ‘Wow, wat is dit? Wat een opwindend en wervelend stuk muziek!’ Dat we het nu zelf spelen en er mee aan de slag zijn gegaan bevestigt die gedachte alleen maar. Ik vind het een mooie keuze voor het NBK en voor ons als band is het zeker een uitdaging om er wat moois van te maken.’

Hoe zou u de algemene sfeer en emoties in "Sand and Stars" omschrijven? Zijn er specifieke delen van het werk die bijzonder aansprekend zijn voor u als dirigent?
‘De sfeer in het stuk verschilt van deel tot deel; verschillende emoties, bijvoorbeeld het gevoel van verdriet en overwinning, liggen dicht bij elkaar en dat maakt het interessant om dit stuk als een compleet verhaal uit te voeren.’

Deze compositie vertelt een verhaal over de avonturen van piloot Antoine de Saint-Exupéry. Hoe heeft u als dirigent dit verhaal vertaald in de muzikale uitvoering? Zijn er interpretatieve keuzes gemaakt om de verhaallijn duidelijk over te brengen?
‘De verhaallijn is heel duidelijk en de componist geeft precies aan hoe hij de verhaallijn wil laten klinken. Tot in detail vraagt hij bepaalde speelmanieren, bijvoorbeeld in de ‘Arabic Dance’ staan accenten soms op de voorslag en niet op de hoofdnoot.’

"Sand and Stars" heeft verschillende delen en emoties, zoals de mysterieuze ochtend, de snelle vlucht, de crash en de redding. Hoe heeft de band gewerkt aan de overgangen tussen deze delen en het vastleggen van de juiste sfeer?
‘Het is vooral een kwestie om de controle te houden over het tempo, techniek en het ritme, dit moet vooral bij de overgangen niet chaotisch klinken, maar meer vanzelfsprekend.’

Het werk bevat diverse solo's en solistische passages. Kunt u ons meer vertellen over hoe de band heeft gewerkt om deze solistische momenten tot hun recht te laten komen?
‘Solistisch is het zeer uitdagend voor de band, we hebben er eerst voor gezorgd dat de solisten zo comfortabel mogelijk kunnen spelen en daarna hebben we wat keuzes gemaakt wat beter of anders zou kunnen.’

"Sand and Stars" combineert verschillende muzikale stijlen en thema's, waaronder Egyptische en Arabische invloeden. Hoe heeft de band deze diverse stijlelementen geïnterpreteerd en geïntegreerd in de uitvoering?
‘Wanneer je de dynamiek en vooral de accenten en staccato’s goed laat klinken, dan komen de diverse stijlen goed tot uiting en hoor je duidelijk de Egyptische en Arabische invloeden.’

Het slot van het werk keert terug naar de thema's uit het begin en eindigt met een glorieuze finale. Hoe heeft de band gewerkt aan het opbouwen van de intensiteit en het creëren van een krachtige afsluiting? ‘Het is een hele kluif wat uithoudingsvermogen betreft en het zal heel gedoseerd gespeeld moeten worden om het slot nog krachtig te kunnen laten klinken. Dynamisch vergt dit heel veel!’

Zijn er specifieke uitdagingen geweest bij de voorbereiding op dit testwerk, en hoe heeft de band deze aangepakt? ‘Het werk heeft vele uitdagingen en die hebben we met een goede planning van groepsrepetities, extra tutti repetities en een studieweekend goed ingepland. Eind augustus zijn we vol goede moed voortvarend van start gegaan.’

Wat denkt u dat het publiek en de juryleden zullen onthouden en waarderen aan jullie uitvoering van "Sand and Stars"? ‘Ons doel is het publiek en de jury te overtuigen met een mooie uitvoering en hen te vermaken met dit fantastische werk.’