Eerste album van Tim de Maeseneer is uit

Laatste update om 11:52 op Saturday, 25 April

Het is 2001 als we de naam Tim De Maeseneer voor het eerst bij de tenorhorn tegenkomen. Vanaf dat jaar volgen vele onderscheidingen. 19 jaar later brengt hij zijn eerste cd uit waarbij hij als solist de tenorhoorn in de schijnwerpers plaatst. Het album met de titel The birth of time echoes heeft uiteenlopende stijlen en invalshoeken waarbij de solist en orkest zich meer dan thuisvoelen.

Tim De Maeseneer beheerst de tenorhorn in klank, techniek en bereik. Het album vormt een vernieuwende aanvulling op het repertoire voor de tenorhoorn.

Alle werken, met uitzondering van Fantasie Concertante van Philip Wilby, zijn speciaal voor Tim De Maeseneer geschreven.

1. Across the Ocean
Pimpanit Karoonyavanich leerde Tim kennen tijdens hun studietijd. Nadat ze hem op de hoorn hoorde spelen, was ze meteen verliefd op het instrument en speelt sindsdien ook hoorn. Haar werk is gebaseerd op de mineur-setting waarbij aeolische en arpeggio figuren bij de start van de hoorn-solo te beluisteren zijn. In het tweede deel komen deze figuren terug echter nu heeft Karoonyavanich puur op gevoel gecomponeerd. Ze is erg tevreden met het resultaat; solist en band presteren geweldig!

2. Fantasie Concertante
Het werk dateert uit 2004 en was destijds een welkome aanvulling op het repertoire voor hoornspelers. Net als de 18e-eeuwse serenadevorm zijn er vijf delen welke symmetrisch zijn gerangschikt rond een langzame beweging - Soliloquy (deel 3) - die bewegingen scheidt die respectievelijk Burlesque (twee) en Valse Caprice (vier) heten. Het werk eindigt met een stevige fuga.

3. A Tiny Trilogy
Speciaal voor dit album schreef goede vriend Lode Violet A Tiny Trilogy. De titel verwijst naar 3 kleine delen, elk met een ander verhaal, maar met hetzelfde hoofdpersonage. Het leidende motief (C, D, E, As, G) geeft de zoektocht naar de eigen, ware persoonlijkheid weer. De laatste vier maten van de compositie vertellen het publiek of hij in zijn zoektocht is geslaagd.

4. Tranquillum
In opdracht van De Maeseneer schreef Christopher Bond dit werk. Opdracht van Tim was het schrijven van een muziekstuk waarbij de hoofdrol voor de hoornsectie is weggelegd. Resultaat is een prachtig klankwerk waarbij de solisten Emily Janssens, Bert Pauwels, Lina Van Lint en Tim De Maeseneer schitteren. De keuze om te kiezen voor een gedragen tempo, maakt dat de betekenis van de titel ook daadwerkelijk ‘rust’ brengt.

5. Excursions for Horn
Dit werk neemt de luisteraar mee op een denkbeeldig uitje, niet van een bepaalde lengte of ergens in het bijzonder, maar via routes die soms bekend, soms nieuw, wonderbaarlijk en gevaarlijk zijn, maar altijd weer veilig terug naar huis leiden. Componist Philip Harper weet als geen ander avontuurlijke muziek te schrijven en deze compositie vormt hierop geen uitzondering.

6. Birth of Time Echoes
Dit uit drie delen bestaande werk is geschreven door Jan De Maeseneer (de broer van Tim) en geeft inhoud aan de ‘roeping' van Tim die al vroeg wist dat hij de tenorhorn wilde gaan bespelen. Zijn album werd ook vernoemd naar dit werk. De componist weet op doordachte wijze de veelzijdigheid van de tenorhorn in muziek om te zetten; gevoelig, kwetsbaar, klank en flexibiliteit zijn elementen die door De Maeseneer (én de hoornsectie) uitstekend worden ingevuld.

7. Impressions for Tenor-horn
Maarten Vermeersch schreef dit werk speciaal voor Tim en weet precies één van de grote kwaliteiten van deze hoornspeler voor het voetlicht te brengen: de warme klank. En dat is ook van toepassing voor het orkest wat in volle breedte klinkt waardoor dit een zeer welkom werk is voor het repertoire in de brassband-sector.

8. Frokko 5
Speciaal bedoeld als slotwerk voor de CD van Tim, schreef Wim Bex Frokko 5; een 5 minuten durende rollercoaster met een razendmoeilijke tenorpartij. Het werk is tevens een ode van de componist aan de grote Prokofiev, welke hij ziet als een van de grote componisten van de 20e eeuw.