Interview Robbert Vos

Laatste update om 09:50 op Wednesday, 25 October

1. Hoe ziet een doorsnee week van Robbert Vos eruit?

Mijn week is altijd anders. Er zijn wel een paar vaste elementen. De Marinierskapel vormt de vaste basis, waarbij iedere week wisselt met diverse repetities, concerten, taptoes en diensten. Daarnaast dirigeer ik op maandagavond bij Koninklijke Harmonie Phileutonia uit Eindhoven, op vrijdagavond bij Brass Band Schoonhoven B en speel ik nog op woensdagavond bij Brass Band Schoonhoven A. Daarnaast wordt er gestudeerd en zijn er altijd leuke projecten die voorbij komen!

 2. Uiteraard is je euphoniumspel het belangrijkste in je bestaan (althans, daar gaan we van uit)…., wat moet je doen om dit niveau te verkrijgen, behouden?

Ik probeer altijd vroeg in Rotterdam te zijn in de ochtend, zodat ik voorafgaand aan de repetitie van de Marinierskapel een goede warming up sessie kan doen. In combinatie met de repetities daar zorgt dat voor een goede basisconditie en hou ik mijn niveau daarmee op peil. Daarnaast studeer ik dan nog zo'n 2 uur thuis in rustigere periodes. In drukke periodes, zoals ter voorbereiding op mijn nieuwe CD, liep dit soms wel op tot ruim 3 a 4 uur thuis studie.

3. Iedereen kent je natuurlijk van Brass Band Schoonhoven-A; je speelt hier al weer heel wat jaartjes, nog steeds goed naar je zin?

Absoluut, ik ben inmiddels ruim 10 jaar lid van de band en ik heb daar al zoveel mooie momenten meegemaakt. We hebben een hele hechte groep, ook al is de bezetting door de jaren heen zeker gewisseld. De diverse nationale en internationale kampioenschappen waaraan we hebben deelgenomen, we toch met regelmaat winsten hebben behaald, en waar ik ook nog vaak mocht soleren, zijn een groot onderdeel van mijn muzikale loopbaan geworden. Inmiddels zijn we met onze nieuwe dirigent Ivan Meylemans ook weer goed op dreef en hoop ik dat we samen met hem nog veel mooie dingen mogen beleven!

4.Een paar maanden geleden is je nieuwste CD verschenen: ben je tevreden met het resultaat? Kun je wat vertellen hoe deze CD tot stand is gekomen?

Ruim 2 jaar geleden heb ik contact gelegd met diverse componisten om een samenwerking aan te gaan en dat heeft geresulteerd in 4 gloednieuwe composities voor zowel euphonium met harmonie, fanfare en brassband. Een van mijn grote wensen was om een solo CD te maken met grote nieuwe werken voor euphonium, echt serieus repertoire dat de verschillende kanten van het instrument uitlicht. In het eerste half jaar van 2017 hebben de opnamesessies met 3 prachtige orkesten plaatsgevonden (waaronder Brass Band Schoonhoven) en in juli is mijn nieuwe CD VOX gelanceerd tijdens het WMC en de WASBE. Ik ben heel trots op het resultaat en heel blij met iedereen die me heeft geholpen om dit te realiseren. Bovenaan de lijst staat Anteun Hoesen, die alles op zeer professionele wijze op hoog niveau heeft opgenomen en gemixed. Vox is het latijnse woord voor stem/geluid en uiteraard een combinatie van mijn achternaam in het Nederlands en Engels.

Ik heb het gehele project van begin tot eind zelf gerealiseerd en georganiseerd dus het is iets waar ik erg blij mee ben. Of het muzikale gedeelte ook aansprekelijk genoeg is, laat ik graag over aan de luisteraar, maar op dit moment ben ik erg blij met de positieve reviews in onder andere Brass Band World Magazine en British Bandsman.

Voor de geïnteresseerde lezer, de CD is zowel als hard copy en als digital download te verkrijgen via mijn website: www.euphonium.blog/order 

 

5. Kijkend naar je verleden; wie is van grote invloed geweest op je groei? Zowel in de muziekwereld, maar ook persoonlijk?

 Dat zijn heel veel mensen geweest. Ik heb van veel fantastische musici les mogen krijgen en onder geweldige dirigenten mogen spelen. Mijn hoofdvakdocent Piet Joris heeft mij enorm gestimuleerd op het conservatorium, en daarnaast heb ik inspirerende lessen gehad van onder andere Thomas Ruedi, Nick Ost en Roger Bobo. Daarnaast heb ik veel geleerd, en leer ik nog steeds veel van de dirigenten waarmee ik samen mag werken, zoals bijvoorbeeld Ivan Meylemans, Arjan Tien, Erik Janssen en Tijmen Botma. Op persoonlijk vlak is mijn vrouw Evi van onschatbare waarde. Ze staat al bijna 12 jaar altijd voor me klaar en steunt me in alles wat ik doe. Maar ook mijn ouders ben ik enorm dankbaar voor hun onvoorwaardelijke steun.

 

6. Ondertussen dirigeer je ook orkesten, geeft les, soleert wereldwijd. Wat doe je eigenlijk het liefst?

 Ik denk dat de mix tussen deze verschillende dingen het vak juist zo leuk maakt. Je bent steeds op een ander manier, vanuit een andere invalshoek, met muziek bezig en dat houdt je scherp. Ik merk dat als ik les geef ik niet alleen de student probeer te helpen, maar ondertussen ook bij mezelf weer even wat reminders aanzet waar ik mezelf in kan blijven ontwikkelen. De ervaring die je als orkestmusicus opdoet, neem je mee de bok op als dirigent, en andersom neem je die ervaring weer mee in het orkest zelf. 

 

7. Opvallend is je vertrek bij BBS B; waarom?

Ik ben inmiddels bijna 6 jaar dirigent bij BBS B geweest en heb er een hele leuke tijd gehad. We hebben mooie concerten gegeven en goede resultaten behaald. De agenda van de band is echter niet altijd even makkelijk te combineren met mijn werk bij de Marinierskapel maar daarnaast wil ik even wat meer tijd in mijn agenda vrij maken voor andere dingen en iets vaker beschikbaar zijn om juist losse projecten aan te kunnen nemen of wat gemakkelijker ergens te kunnen invallen. Ook is een avond thuis af en toe ook niet onaantrekkelijk... Er is nog steeds een goede klik tussen mij en de band naar mijn mening, maar ik denk dat het een goed moment is om verder te gaan.

 

8. Als je iets zou kunnen veranderen in de brassband-sector: wat zou je als eerste veranderen?

 Het repertoire. De nadruk van vele composities die de laatste jaren verschijnen ligt voor mij teveel op het technische aspect. Het is allemaal razend moeilijk, complex en virtuoos, maar muzikaal-inhoudelijk mist er voor mij teveel. De instrumentatie laat vaak te wensen over ener zit weinig natuurlijk kleur in. Het lijkt alsof de muziek in dienst van de moeilijkheidsgraad staat, en niet meer andersom. Dit brengt de brassbandwereld in bijzonder gevaarlijk vaarwater, want ook voor de luisteraar wordt het allemaal wel erg heftig. Uiteraard enkele bijzonder goede componisten en composities daargelaten. Maar zeg nou zelf, English Heritage op een NBK, dat zou toch prachtig zijn?

 

9. Wat doet Robbert Vos over 10 jaar?

 Goeie vraag! Hopelijk werk ik dan nog steeds bij de Marinierskapel, mag ik nog steeds soleren en meespelen op leuke concerten bij mooie orkesten en dirigeer ik enkele mooie clubs. De balans zal wellicht wat meer naar links of rechts verschuiven, maar dat het in de muziekbusiness zal zijn, lijkt me 100% zeker! Ik ben vrij ondernemend dus de kans dat er misschien ooit nog een nieuwe CD, of wellicht een boek verschijnt, sluit ik zeker niet uit!

Bewaren