KF De Vrije Belgen Dilbeek o.l.v. Jan De Maeseneer

Laatste update om 10:51 op Saturday, 9 March

We schakelen meteen door naar de eerste divisie. Hierin vijf deelnemers.

KF De Vrije Belgen Dilbeek o.l.v. Jan De Maeseneer

The Flood - Philip Ceunen. De componist, ook aanwezig vandaag, zegt over dit werk: Het werk is geschreven in opdracht van ‘Algemene Muziekvereniging Maris Sonores in Biddinghuizen. De vereniging nam halverwege 2020 contact met me op om een concertwerk te schrijven voor hun 55-jarig bestaan. Toen bleek dat zowel het dorp als de muziekvereniging een zeer boeiende geschiedenis hadden, heb ik geen seconde getwijfeld om op deze vraag in te gaan. Ik vind het altijd heel belangrijk om ‘een verhaal’ te vertellen met mijn muziek.  

Philip Ceunen luistert naar zijn compositie

Een overtuigend begin van KF De Vrije Belgen met fraai tuttispel en goed solistisch spel van Euphonium en Bugels. De jonge dirigent Jan de Maeseneer, lezend vanaf een I-pad, heeft de 37 muzikanten prima onder controle. In het langzame middendeel wederom fraai solistisch spel in saxen en het tenor register. Het sevige slotgedeelte wordt ook weer met veel bravoure gespeeld. Mooie uitvoering. 

Kyrill - Otto M. Schwarz. Veel mensen herinneren zich levendig 18 januari 2007. Het weerbericht waarschuwde voor een naderende 'storm van de eeuw'. Een lagedrukgebied vanuit Newfoundland was uitgegroeid tot een formidabele orkaan. Men verwachtte dat de ergste stormen in decennia vroeg in de middag het land zouden bereiken. Scholen sloten overal vroegtijdig en de hulpdiensten stonden op scherp. Ondanks dit overtroffen de gebeurtenissen die volgden de verwachtingen; doden, gewonden en wijdverbreide vernietiging in heel Europa. De verwoesting was vooral erg in het Sauerland (Midden-Oost-Duitsland). Tientallen mensen keerden huiswaarts om puin aan te treffen waar hun huizen ooit stonden. Ook de bossen kregen zware klappen. Decennia van inspanning door bosarbeiders werden in enkele uren vernietigd. Massieve bomen werden als luciferhoutjes gebroken. Kyrill werd overal in Europa gevoeld, maar weinig plaatsen zagen zoveel verwoesting als het Schmallenberger Land in het Sauerland. Componist Otto M. Schwarz was destijds in Oostenrijk en maakte Kyrill zelf mee, maar hij werd zich pas bewust van de volledige omvang van deze orkaan toen hij deelnam aan een workshop georganiseerd door de Volksmusikerbund NRW (folk music association) in Bad Fredeburg. Ernst Willi Schulte, de muzikale leider van de vereniging, liet hem zien wat Kyrill had aangericht in het Schmallenberger landschap. 'We hadden wel een storm,' zei Schwarz, 'maar die kwam bij lange na niet in de buurt van de verwoesting die hier te zien is.’

Prachtige opening van het werk waarin het verhaal duidelijk terug te horen is. In het middendeel horen we wat stemmingsproblemen die er eerder nog niet waren. De extra geluidseffecten zorgen voor een extra dimensie. Dit alles mondt uit in een krachtige climax. Het slotgedeelte wordt weer zeer confortabel gespeeld. Ook hier en daar niet altijd even zuiver qua stemming maar een zeer prettige uitvoering om naar te luisteren.