EBK 2023: de testpieces

Laatste update om 19:32 op Thursday, 23 February

Op vrijdag 5 mei spelen de bands uit de Championship - section het verplichte werk. Namens Nederland is dat Soli Brass (Anne van den Berg) en België Festival Brass Band (Steven Verhaert).

Over de componist:
Joel Thoor Engström (1987) is woonachtig in Stockholm. Zijn werken variëren van orkest, koor, kamer/solo-werken en opera en zijn uitgevoerd op verschillende gevestigde Zweedse locaties, waaronder Berwaldhallen en Folkoperan. Joel was ook finalist in de EBBC Composers' Competition 2006, dus het is een succesverhaal dat het vieren waard is. Joels muziek wordt vaak gekenmerkt door kleurrijke uitdrukkingen in ritme en harmonie, beïnvloed door neoklassieke componisten en de Franse traditie die Debussy en Ravel volgt tot aan elektronische funk en progressieve disco. Joel's werk, Aurora, werd gemaakt in opdracht van Brassmusik Skåne voor de EBBC in Malmö, en Joel schrijft...

Over de compositie:
Thoor Engström's werk, Aurora, werd geschreven in opdracht van Brassmusik Skåne voor de EBBC in Malmö, en Joel schrijft... Aurora was de Romeinse godin van de dageraad. Elke dag opende ze de poorten van het oosten met haar roze vingers en reed ze met haar strijdwagen in een gloeiende schoorsteenmantel door de lucht, vergezeld door kinderen, en kondigde ze de komst van haar broer, Sol (de zon) aan. Het natuurlijke fenomeen Aurora Borealis (of "noorderlicht") is wat de Romeinen inspireerde tot deze personificatie van de dageraad en het kan een mysterieus iets zijn om te aanschouwen, van zowel schoonheid als ontzag. De dageraad kan een symbool zijn voor veel dingen, zowel iets dat begint als eindigt. De eeuwenoude boodschap van Aurora kan daarom als tijdloos worden beschouwd. Haar oproep te midden van de vreugdevolle dans van de kinderen van de sterren dat er een nieuwe hoop, een nieuw licht op komst is, kan een geruststellend idee zijn voor iedereen in het licht van ontberingen.

De compositie opgedeeld in drie delen, in attacca. Hoewel niet geschreven met een programmatische intentie, heeft het schrijfproces mijn gedachten opgeroepen over de symbolische thema's van de Romeinse mythe; de setting van een onstabiele en onzekere scène – als een eindeloze val – in het eerste deel, gevolgd door een wachten en het "aanmaakhout van licht" in het tweede, eindigend met een feestelijk loflied in het derde. Een van de belangrijkste muzikale thematische kenmerken van dit stuk is een harmonische progressie (voor het eerst te horen in de trombonesectie in maat 16). Het draait en draait om zijn as als de golven van het noorderlicht, of de bochten van Aurora's strijdwagen. Gedurende het hele stuk trekken en vormen de harmonische "magnetische velden" de muziek voortdurend in nieuwe vormen.

Joel Thoor Engström