DOBC 2024: 1e divisie, band 5

Laatste update om 16:22 op Saturday, 8 June

We gaan over naar de eerst Belgische deelnemer van vandaag: Braz’art - Harelbeke (B) o.l.v. Geert Verschaeve.

Rogier Van Otterloo Medley- Rogier Van Otterloo, arr. Thijs Van Otterloo: Voor zijn vroegtijdige dood in 1988 werd de Nederlandse componist Rogier van Otterloo bekend door de filmmuziek die hij schreef bij diverse succesvolle Nederlandse films. In deze medley, gemaakt door zijn jongste zoon, Thijs van Otterloo, zijn de thema's Help, de dokters verzuipt! (Help, de dokter verdrinkt!, 1974) en Soldaat van Oranje (Soldaat van Oranje, 1977) gebruikt, evenals Esther (van Soldaat van Oranje).

De kenmerkende melodie van 'Soldaat van Oranje' start dit optreden. Mooie klank in de soloscornet. Goed spel, maar niet zonder vlekjes, en het zou allemaal iets behoudender kunnen in sterkte. Mooi ook om dit soort muziek te horen op een wedstrijd als deze. Keurig gespeeld maar er had meer risico genomen mogen worden in de uitvoering. 

King Arthur, scenes from a radiodrama - Benjamin Britten, arr. Paul Hindmarsh: King Arthur was de eerste van 28 partituren die Benjamin Britten (1913–1976) tussen 1937 en 1947 voor de radio componeerde. Het was een ambitieuze dramatisering van het leven en de tijd van koning Arthur – deels optocht, deels toneelstuk, deelcantate – geschreven door D.G. Bridson. Deze kleurrijke suite bevat de introductie, een dramatische wilde dans, een deel van de muziek die de scènes voor Galahad en The Holy Grail benadrukt, en twee levendige gevechtsscènes, eindigend met The Final Battle en Apotheosis. King Arthur (scènes uit een radiodrama) voor brassband moet niet worden verward met een veel langere orkestsuite die Paul Hindmarsh in 1995 uit dezelfde bron bedacht. Het werk werd voor het eerst gespeeld in 2018 tijdens de National Brass Band Championships, first section, van Groot-Brittannië.

Technisch veel hoogstandjes in dit moeilijke begin, maar er valt ook best wat weg. Muzikaal wordt er goed verhaal verteld. In de uitvoering zitten nog wel wat verbetermogelijkheden in samenspel, stemming en balans. Goede slagwerksolo aan het begin van het volgende deel. Goede sound in bassen/bastrombone. De hoorns en flugel vallen wel wat weg in het geweld van de cornetten, zwaar koper en slagwerk. Sfeervol slot!

West Side Story - Leonard Bernstein, arr. John Glenesk Mortimer: Wie kent West Side Story niet! Als componist zorgde Bernstein voor een groot blijvend succes met deze ambitieuze en nogal spectaculaire musical. De aloude Romeo-en-Julia stof, getransporteerd naar de gang scène in een kleurige, maar verpauperde wijk in New York gedurende de jaren vijftig is door hem heel effectief gedramatiseerd. Met dit stuk in de beste Broadway-traditie doorbrak hij tradities en zorgde hij bovendien voor een rusteloze energie, complexe ritmen, soms tamelijk zure harmonieën en fraaie melodieën. Gek genoeg was het werk bij de première niet bijster succesvol. Dat kwam pas later, met name nadat de filmversie over de wereld ging in 1961. Dit arrangement is van John Glenesk Mortimer.

Het publiek komt meteen in de stemming bij de opening van dit werk. Herkenbare muziek vult de zaal. Wat stemmingsproblemen in de flugel. Heerlijke luistermuziek. Solistisch goed werk. De stemming en gelijkheid blijven ook in dit werk parten spelen.

Advertorial:
Muziekcadeautjes.nl - voor íedereen die van muziek houdt.