VOBK 2024 B-Afdeling Mercator Brassband

Laatste update om 15:19 op Sunday, 21 April

Band: Mercator Brassband
Dirigent: Johan De Win

Programma:
Stormseye - Stijn Aertgeerts
Chivalry - Martin Ellerby
Brasilia - Robin Dewhurst

Met 'Stormseye' beschrijft de componist Stijn Aertgeerts het voorbijrazen van een storm. De kalme opgewekte opening bij de cornetten weerspiegelt de open blauwe lucht. Het weer slaat al zeer snel om als de muziek duidelijk meer en meer chaotisch wordt. De storm wint aan kracht en ook het orkest wordt meer en meer onstuimig. De solo's in onder meer de bugel, cornet en euphonium geven een moment van kalmte weer, met een groeiende ongerustheid over wat nog komen gaat. De kalmte van het oog van de storm vooraleer de hel weer losbarst. De muziek bouwt dan op naar een grootse finale die het beginthema combineert met het thematisch materiaal van de storm. De storm is overwonnen en de lucht klaart volledig op!
Een statig begin van Mercator; mooie opbouw ook in dynamiek. De onrust en groeiende chaos horen we terug gedurende dit werk. Wel wat ruime dynamiek onder de solistische bijdragen. Mooi van klank tegen het slot; indrukwekkend!

Brasilia - Robin Dewhurst
Van de stormachtige omgeving naar het zonnige Brasilia met Sven Wuytack op trombone in de hoofdrol. Het speciaal voor Brett Baker geschreven werk  klinkt enigzins fors, waardoor het speelse karakter wat verloren gaat. Het slagwerk en band hebben soms wat moeite om met elkaar verbonden te blijven. Lastige begeiding ook, vooral de syncopische figuren zorgen voor onbalans.  

Chivalry - Martin Ellerby
Symphonic Tone Poem for Brass, Wind and Percussion (Martin Ellerby) werd geschreven in opdracht van Philip Biggs en Richard Franklin voor de 2003 All England Masters Brass Band Championships en werd voor het eerst uitgevoerd in de Corn Exchange, Cambridge op 25 mei 2003. De componist schrijft: Chivalry, met zijn verschillende associaties, is een titel die goed past bij een wedstrijdstuk voor bands. Ik heb de twee hoofdthema's liefde en oorlog genomen en ze tegen elkaar laten strijden in wat grofweg kan worden omschreven als een filmische structuur. De secundaire titel symfonisch toongedicht dient om deze redenering te versterken. De kunst van de hoofse liefde, de toewijding van ridders aan hun vrouwen, de heldendaden in de arena van het toernooi en op het slagveld worden hier gepresenteerd in een muzikale vorm waarin het individuele en collectieve belang worden vertegenwoordigd door de daden van muzikanten die betrokken zijn bij vriendschappelijke gevechten. Om zowel de uitvoerders als het publiek te helpen heb ik een reeks interne ondertitels aangegeven om de scène in kwestie op elk moment van de reis te illustreren of te suggereren. Hoewel het werk zonder pauzes wordt gepresenteerd zijn dit: Fanfare en Ouverture, Gevecht, 1e Romance, Optocht, 2e Romance, Toernooi, Aan de Warres, Eer (aan Lucasta), 1e Kruistocht, 3e Romance, Koets, 2e Kruistocht, 4e Romance en Finale.

Mooie transparante en energieke opening door Mercator van Chivalry met mooie brede lijnen. Het lijkt wat onrustig in het spel, maar dan horen we de lieflijke melodieën na de intro en kleurt Mercator een mooi verhaal. De snelle tempi lijken net wat te hoog gegrepen en dat gaat ten koste van de uitvoering. De gedragen delen leveren weer heerlijke taferelen op; mooi van van sound en frasering. De balans is in de meer rustige delen voortreffelijk. Zodra de techniek start, raken we (soms) de transparantie wat kwijt. Deze muziek vraagt veel van de musici en men levert een enorme prestatie, daarover geen twijfel. Een optreden waar meer in had gezeten voor deze getalenteerde groep musici.

Onze aanwezigheid wordt mede mogelijk gemaakt door:
Brassy Nation
Atelier Pfeiffer
Dembro Mutes