VLOF 2024: Componist Kevin Houben over Ancient Tales

Laatste update om 13:35 op Tuesday, 6 February

In de aanloop naar het Vlaams Open Fanfare Kampioenschap (VLOF) op zaterdag 9 en zondag 10 maart in Heist-op-den-Berg spreekt CU Brass met componisten en dirigenten over hun bijdrage aan dit kampioenschap. Kevin Houben schreef Ancient Tales voor de afdeling uitmuntendheid.

Wat motiveerde u om Ancient Tales te componeren?
In opdracht van Fanfare Ellona Ell en ik ken Ralf Jacobs (dirigent) als sopraansaxofonist toen ik een paar keer het Limburgs Fanfare Orkest mocht dirigeren. Hiervoor had ik ook een hele grote opdracht in verband met de bevrijding van Maastricht dus de connectie was al eerder gemaakt.

Hoe zou je de algemene boodschap of emotie van het stuk beschrijven?
Spannend, verhalend, uitdagend, maar toch toegankelijk met af en toe wat meer dissonante uitstapjes, zodat je als componist jezelf ook kan blijven amuseren en buiten de lijntjes kan kleuren.

Wat is je favoriete deel van het stuk en waarom?
Het dansgedeelte. Ik werk thuis aan de piano waar mijn gezin mij kan horen. Mijn zoon van 9 bleef het dansgedeelte zingen ook nadat ik al twee andere werken geschreven had en we een half jaar verder waren.

Ancient Tales is voor de uitmuntendheid een uitdagend werk met vele maatsoortwisselingen. Het algehele gevoel binnen de sector is dat in alle divisies langzaam maar zeker het gevraagde niveau steeds hoger is. Hoe kijkt u aan tegen deze ontwikkeling?
Dit werk is op technisch vlak niet heel moeilijk. Er zijn maar enkele maatveranderingen en één overgang die wel hard is. De muzikanten en ook dirigenten worden tegenwoordig beter en beter opgeleid. Daarom stijgt het niveau nog steeds. Vooruitgang en groei kan niet slecht zijn.

Dit werk is zeker uitdagend voor haar afdeling en daarom uiterst geschikt als wedstrijd- of concertwerk. Hoe heb je geprobeerd om de geschiedenis in dit werk te laten horen?
Het werk is een muzikale weergave van enkele sagen en legenden die zich afspeelden in en rondom het landelijke dorpje Ell. Het plaatsje dat haar naam mogelijk dankt aan de vele elzenbomen die rond de 15e eeuw het landschap bepaalden. Zo verwijst de ietwat mysterieuze opening van dit werk naar het verhaal van de verzonken kerk in de Weerbroekskuil, waar men volgens de legende tijdens Kerstnacht klokken hoort luiden en geesten in de vorm van lichtjes ziet vliegen boven het moeras. Hier wordt het koraal gepresenteerd dat Houben voor dit werk componeerde en dat als een rode draad doorheen de hele compositie verweven zit in de vorm van melodische fragmenten en motieven die zich gaandeweg ontwikkelingen. In het vervolg van het werk worden vrolijke, energieke passages afgewisseld met enkele lyrische en meer rustige delen. Met enkele verrassende melodische wendingen en metrische variaties geef ik een knipoog naar de turbulente geschiedenis die de Ellenaars kenden ten tijde van de 80-jarige oorlog toen het boerenland geteisterd werd door plunderende soldaten en boevenbendes. Dat de Ellenaars zich o.a. door de bouw van de Ellerschans kranig verweerden, laat ik in dit werk horen door steeds opnieuw terug te keren naar opgewekte en dansbare thema’s die door de verfrissende keuze van maatsoort het geheel een erg opgewekt karakter geven. Ancient Tales is een sfeervolle en energieke compositie die bij menig orkestlid het speelplezier zal aanwakkeren en in de smaak zal vallen bij een breed publiek. Bovendien biedt het werk elke instrumentengroep voldoende uitdaging, waardoor het ook uitermate geschikt is als wedstrijdwerk.

Kom je zelf luisteren om alle 9 uitvoeringen te horen?
Uiteraard! Ik ga de hele dag. Dit zijn hoogtijdagen en vooral mooi om de verschillende interpretaties te horen en ook om te luisteren waar de goede punten van het orkest zitten en waar ze moeite mee hebben. Elk orkest zal zijn momenten van glorie hebben. Ik neem mijn volledige directieklas mee en laat hen als schijnjury fungeren. Een zeer goede oefening in het luisteren en het schrijven van een kort verslag.