Nieuw werk voor NBK 2018 Kampioensdivisie

Laatste update om 15:00 op Friday, 29 June

Het bestuur van de Stichting NBK heeft een nieuw testpiece uitgekozen voor de Kampioensdivisie.
Na een turbulente week vol met allerlei uitlatingen over dit onderwerp is nu de keuze gemaakt voor het stuk Old Licks Bluesed Up van Torstein Agaard-Nilsen. Het bestuur voegde nog toe: Voor de volledigheid melden wij nogmaals dat de uiterste inschrijfdatum voor de komende editie is bepaald op 15 juli a.s.  Wij betreuren de gang van zaken ten zeerste en zullen er van onze kant alles aan doen om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen. Dit is volstrekt onmogelijk zonder een goede dialoog tussen bands, dirigenten en organisatie. Wij hebben inmiddels dan ook besloten om na de NBK in de maand november een enquête uit te laten gaan naar alle Nederlandse brassbands en in het voorjaar van 2019 een plenaire landelijke bijeenkomst te organiseren met als thema ‘de toekomst van de NBK’

Voor het volldedige persbericht, klik HIER.

Old Licks Bluesed Up (uitgever Norsk Noteservice AS) stamt uit 2010 en is geschreven door de Noorse componist Torstein Aagaard-Nilsen. Met behulp van het Noorse componistenfonds is het speciaal geschreven voor Manger Musikklag en opgedragen aan hun dirigent Peter Szilvay.
Het 18 minuten durende werk kent drie delen: Toccata I, Ritornell en Toccata II. De titel van de compositie geeft aanwijzingen hoe het werk kan worden begrepen. Het woord ‘old’ en de titels van de drie delen verbinden de muziek met het verleden. Het woord ‘licks’ legt een relatie met blues, rock en jazz. De toccata is bekend uit de barok, een driedelige opzet vol energie. De ritornell kan worden omschreven als een refrein, een voortdurend terugkerend thema dat ook veel gebruikt wordt in de barokmuziek. Aagaard-Nilsen heeft bekende motieven verwerkt van oude en nieuwe meesters die hij niet prijsgeeft.

Nilsen is een freelance-componist, arrangeur en dirigent. Geboren in Oslo 1964 studeerde hij aan de Bergen University en de Grieg Academy. Zijn stijl van componeren is direct en impulsief. Zijn harmonieën en melodieën geven veel ruimte voor klank en timbre. Hij werkt veel met amateurs en jeugdige musici en ziet componisten een belangrijke rol vervullen in de moderne maatschappij. ‘Wij moeten vechten tegen sterke media. Muziek als kunst doet wat commerciële media niet kan: kunst
vindt zijn weg onder de huid met een sterke nadruk op de ervaring’.
De Noor heeft inmiddels al een groot oeuvre op zijn naam staan. Voor brassbands bekende composities als Aubade – Dawn Songs of the Fabulous Birds, Riffs and Interludes, Seid en Circius.