CD review: Éire Time

Laatste update om 12:19 op Sunday, 20 December

Met veel genoegen is de CD van euphoniumvirtuoos Gary Curtin voor u beluisterd.
Gary is geboren in Cork City, Ierland en bespeelde vanaf 12e de bariton in de Mayfield Brass Band. Zijn switch naar de euphonium ontstond min of meer per ongeluk door het vertrek van beide euphoniumspelers van de band. Al snel werd hij ‘verliefd’ op de klank van dit instrument, en besloot te gaan voor een carrière op dit instrument. Daarvoor vertrok hij naar Engeland voor zijn muziekstudie en om verder betrokken te raken bij de brassbandwereld.

Vanaf de eerste track, Éire Time, strooit deze euphoniumspeler zijn wervelende klanken uit over de luisteraar. Maar ook voor liefhebbers van meer ingetogen en meditatieve muziek is er veel te genieten met The Water is Wide en In Christ Alone op deze CD met 13 tracks. Twaalf tracks waar het euphonium spel van Gary centraal staat. Op track 12 presenteert Gary zich ook als zanger in Get Here If You Can, zeer verdienstelijk maar de uitzonderlijke kwaliteiten van deze musicus manifesteren zich toch echt in zijn euphoniumspel.

Verrassend in en voor de brassbandwereld is de eigentijdse en veeleisende compositie Cantiphonia van de Belgische componist Bert Appermont. De begeleiding van dit driedelige Concert voor Euphonium is oorspronkelijk geschreven voor Harmonieorkest. Speciaal voor deze opname is dit werk vakbekwaam bewerkt voor brassband door Paul McGhee. Op deze opname heeft Gary Curtin zich weer verzekerd van de technisch hoogstaande en smaakvolle begeleiding van de Foden Band o.l.v. Michael Fowles.
Dat dit orkest tot veel in staat is komt o.a. over het voetlicht in het werk Deep Surge,
een hedendaags en soms wat abstract werk van Tom Harrold.

De opbouw van de tracklist is goed gekozen. Deze CD wordt afgesloten met Carnaval of Venus (eigenlijk Venetië) in de versie van Allen Vizutti (arr. Jonathan Bates). In dit werk komen alle virtuositeit, de lyriek en de ‘vocale’  kwaliteiten weer samen.

Kortom, er is genoeg te genieten voor de brassbandliefhebber en fans van de euphonium in het bijzonder. Gary Curtin heeft een bijzonder fraaie, eigentijdse klank die luisteraars van buiten de ‘brassbandkringen’ zal aanspreken.