Jouster Fanfare Orkest Joure o.l.v. Siemen Hoekstra

Laatste update om 08:04 op Monday, 11 March

Jouster Fanfare Orkest Joure o.l.v. Siemen Hoekstra heeft de eer als laatste orkest op te treden en daarmee het evenement af te sluiten. 

The Promised Continent - Nick Van Elsen 'The Promised Continent' werd geschreven in opdracht van VLAMO als plichtwerk voor het ‘Vlamo Open Fanfarekampioenschap 2020' (VLOF) in CC Zwaneberg (Heist-op-den-Berg - België). Muziek, en bij uitbreiding kunst in het algemeen, zou geen politieke boodschap moeten uitdragen. Het is echter een ideale vorm om aandacht te vragen voor bepaalde gebeurtenissen in de tijd waarin het gecreëerd werd. Vanuit dat standpunt schreef de componist deze concerto voor fanfareorkest.

Trefzeker en spatgelijke inzet van Jouster Fanfare. Demperkeuze bij de trompetten sorteert een mooi zacht (en soft) geluid. Het orkest neemt risico met haar zachte dynamiek; en dat werkt uitstekend! Mooie sfeer! Er is (hoorbaar) veel aandacht besteed aan de dynamiek; daarnaast zijn alle muzikale lijnen goed te onderscheiden. Het derde deel met trefzekere en muzikale uitvoeringen door de solisten. Het vervolg van het deel blijft boeien en ook goed van stemming. De zachte dynamiek had nog net wat meer opgezocht kunnen worden. Mooie overgang naar deel vier met warme euphoniumklanken. Het blijft mooi en verzorgd klinken met een mooie drive. Compliment ook voor soprano! Een mooi slot van deze uitvoering!

Elegy: Echoes of Lives Past  - Philip Sparke is één van de composities waarvoor de Koninklijke Fanfare Kempenbloei Achel (dirigent Ivan Meylemans) opdracht gaf als onderdeel van hun programma voor het Wereld Muziek Concours (WMC) te Kerkrade in 2022. Het stuk opent met een somber koraal voor saxofoonkwintet (naar keuze backstage gespeeld) dat wordt afgewisseld met expressieve bugel- en baritonsolo’s. Een kort intermezzo van de koperblazers leidt tot een tweede, optimistischer koraal voor de volledige saxofoonsectie, begeleid door arpeggio’s. Dit wordt door het koper onder florissante saxofoonfiguraties opgepakt, tot het tot een dramatische climax komt die abrupt wordt onderbroken door een stemmingswisseling die herinnert aan de openingssolo’s van de bugel en bariton. Er zijn twee mogelijke eindes, afhankelijk van het gegeven of het openingskwintet op het podium of backstage wordt gespeeld. Dit stuk kan worden geprogrammeerd om meteen na het partnerstuk Not Before Time te worden gespeeld, dat het koraalmateriaal ermee deelt. 

Prachtige start door het saxofoonkwintet en mooi opgevolgd door de bugel. Serene muziek waar Jouster Fanfare prachtig inhoud aan geeft; prachtige lijnen geven inhoud aan de titel (For those Lost..). Terecht een welgemeend applaus voor deze uitvoering!

The Days of Anger (Paul Lovatt-Cooper) The Days of Anger is geschreven in opdracht van de christelijke muziekvereniging Jouster Fanfare uit Joure. Days of Anger gaat over de periode van ketterij en vervolging. Het beschrijft het wrede lot dat mensen elkaar aan kunnen doen. Het is een verhaal over lijfsbehoud, angst, groepsdruk, vrijheid en recht. Een van de thema’s in het werk is dan ook het Dies Irae van Hector Berlioz (dag des oordeels). Hoewel het een geschiedenisverhaal is, is het net zo goed een verhaal van nu. Hoe reageert een mens op nieuwkomers, hoe ver ga je uit lijfsbehoud? 

Energieke start met ondersteuning (zang) door secties uit de fanfare; het levert een bijzondere sfeer op. Jammer dat de alt-sax even niet 'in tune' is want de solistische bijdrage is verder uitstekend. Het gebruik van de stem in dit werk sorteert een mooie meerwaarde, maar op de instrumenten weet Jouster Fanfare ook prima te presteren! Slagwerk is uitstekend op dreef zonder overheersend te worden. Prima dynamiek ook in deze compositie. Heerlijke Eb Bas-solist, maar ook alle overige solisten zijn prima op dreef! Strak samenspel kenmerken het verdere verloop van de uitvoering. En wat weet men de sfeer treffend te raken in het kalme rustige deel. De zang keert, na een indrukwekkend fortissimo weer terug en - op typische Paul Lovatt-Cooper wijze - vangt het slotdeel aan. Ook het ritmisch lastige slot wordt - op wat kleine haperingetjes na - prima en spannend gespeeld. Het slot met zang (Where is the boy?) is indrukwekkend en bepaald ons ineens bij de wereld waarin we momenteel leven... 

Een programma met een boodschap welke Jouster Fanfare met verve heeft gebracht! 

Kijk vooral ook even naar de reactie op het optreden op ons YouTube kanaal