39e Editie Belgische Nationale Brassband Kampioenschappen

Laatste update om 11:45 op Wednesday, 22 November

Voor de vierde maal in CC Zwaneberg, Cultuurplein, Heist-op-den-Berg en voor de 39ste maal sinds het bestaan van het kampioenschap. Op zaterdag 25 november komen de derde, tweede en eerste afdeling aan bod. Op zondag 26 november betreden de bands uit kampioensafdeling het podium.
Verschillende brassbands strijden om de kampioenstitel in hun afdeling. De winnaar van dit jaar in de kampioensafdeling mag Vlamo vertegenwoordigen op het Europees Brassbandkampioenschap (EBBC) van 2018 in Utrecht, Nederland.

Verplicht werk Derde afdeling:

Van de hand van Pimpanit Karoonyavanich spelen de bands in de derde divisie A Journey to the Bermuda Triangle (uitgever BVT). Het werk is in opdracht van de Stichting NBK speciaal geschreven voor de derde divisie van de NBK 2017. De compositie bestaat uit vier delen: Storm, Graveyard, Kingdom of Mermaids en Escape. De opening van het stuk is geïnspireerd op Chopin's etude Op.25 (Winter Wind), gevolgd door een centraal thema dat voortdurend terugkeert. Het nieuwe werk beeldt de mystiek uit van de Bermuda Driehoek waar volgens de overlevering vele schepen en vliegtuigen zijn verdwenen.
Karoonyavanich is een nog zeer jonge Thaise componiste. Zij heeft haar bachelor piano afgerond aan Kasetsart Universiteit in Bangkok. Daarna ging ze naar België waar ze compositieleer volgde bij Jan Van der Roost en Luc Van Hove aan het Lemmensinstituut. Pimpanit volgde vervolgens haar bachelor HaFraBra directie bij Ivan Meylemans.

Verplicht werk Tweede afdeling:

De in 1949 geboren Philip Wilby studeerde aan Leeds Grammar School en Keble College in Oxford. Zijn interesse in componeren dankt hij ondermeer aan Herbert Howells. Er was een periode dat Wilby het componeren combineerde met zijn beroep bij Covent Garden en met the City of Birmingham Symphony Orchestra als violist. 

Het verplichte werk 'Partita' Postcards from home verwijst naar de kinderjaren van Wilby en heeft absoluut technische en muzikale uitdagingen voor de musici, maar Wilby heeft ook zeer bewust ervoor gekozen om het publiek te betrekken in plaats van te imponeren bij deze compositie.

Het werk bestaat uit 4 delen:

Deel 1: Towers and Chimneys 

Deel 2: Churches: Lord of the Dance

Deel 3:Pastorale: Sunday Afternoon 

Deel 4: Coronation Day Parade

Verplicht werk eerste afdeling:

'Blackout' van Thomas Doss weerspiegelt de bedrijvigheid, hectiek, meedogenloosheid en mateloze sfeer van een stad. Aandelen en effecten, het bankwezen, het internet, consumentisme en buitensporig materialisme drijven mensen tot het uiterste van hun lichamelijke en mentale welzijn. Een plotselinge blackt-out onderbreekt de hectiek: ineens staat alles stil....

Een klaaglijke blues beschrijft de verwondering en hulpeloosheid van de mensen. Stukje bij beetje worden alle systemen weer op de rails gebracht. Anton Bruckners koraal 'Os Justi ' is hier verwerkt: het vertegenwoordigt de botsing tussen de moderne generatie en religieuze bezieling.

Uiteindelijk is alles weer bij het oude....

Kampioensafdeling:

Componist Jan de Haan licht zijn eigen werk graag toe voor CUBrass:

Metamorphosis werd gecomponeerd in 2013/2014. Brassband Schoonhoven o.l.v. Erik Janssen had de premiére tijdens de Europese brassband kampioenschappen in Perth, Schotland. De band gaf tijdens dit prestigieuze brass evenement een uitmuntende uitvoering van het werk.

In de opening van deze driedelige compositie wordt het thematische materiaal gepresenteerd dat verderop in het werk in allerlei transformaties voorkomt. De ‘kleine secunde’ dient daarbij als leidmotief.

In het levendige en flitsende Metamorphosis One wordt volop gevarieerd met de thematiek. Het deel wordt onderbroken door een sfeervol meno mosso met daarin melodische passages die teruggrijpen op het beginthema.

In Metamorhosis Two treden veel veranderingen op in het tempo en het muzikale karakter. Zeven verschillende solisten transformeren ieder op hun eigen wijze het thematische materiaal. Uiteindelijk resulteert dat in een gepassioneerd, tutti gespeeld gedeelte.

De inspiratiebron voor Metamorphosis Three is het zogenaamde BACH-motief, een muzikale handtekening met de noten Bes, A, C en B. Dit karakteristieke motief ontstaat vanuit het leidmotief (in dit geval een dalende kleine secunde) en verandert voortdurend van gedaante door allerlei transposities en omvormingen. De componist beschouwt dit spectaculaire laatste deel als een eerbetoon aan een van de grootste en invloedrijkste componisten uit de geschiedenis van de muziek: Johann Sebastian Bach.