EYBBC 2019 Titels voor Catch Basin & Wardle Academy

Laatste update om 16:10 op Thursday, 2 May

Uitslag Premier Section
1 Catch Basin Brass Band o.l.v. Andreas Lackner, Oostenrijk 99 punten
2 BML Talents o.l.v. Patrick Ottiger, Zwitserland                  98 punten
3 Youth Brass 2000 o.l.v. Chris Jeans, Engeland                  95 punten
4 Jugend Brass Band BlechKLANG o.l.v. Patricio Cosentino, Duitsland 94 punten
5 Lions Youth Brass Band o.l.v. Nigel Birch, Engeland           93 punten 

Beste solist: trombonist BML Talents Manuel Zemp

Uitslag Development Section:
1 Wardle Academy Youth Band o.l.v. Lee Rigg, Engeland         97 punten
2 Brass Band Aukštyn o.l.v. Piet Visser, Litouwen                    95 punten
3 Smørås Skolemusik o.l.v. Magnus Brandseth, Noorwegen      93 punten
4 Elland Silver Youth Band o.l.v. Samantha Harrison, Engeland  92 punten

Beste solist: trombonist Wardle Academy Youth Band

Jury: Anne Crookston (Schotland), Glyn Williams (Wales)


De winnaars van de Premier Section Catch Basin Brass Band

Verslag: Premier Section
Vijf bands in de Premier Section die een bijzonder hoog niveau wisten te behalen, met soms uitzonderlijk goede solisten.

5 Catch Basin Brass Band o.l.v. Andreas Lackner
Bliksemstart van Catch Basin met Fire in the Blood van Paul Lovatt-Cooper. Met heldere sound, transparant en vol drive gespeeld. Deze band is wel iets groter dan een standaard brassband. De solisten in het werk spelen met zelfvertrouwen. Alle kanten van het dynamisch spectrum krijgen we voorgeschoteld, dit is knap spel. Catch Basin geeft hiermee zijn visitekaartje af. 

Althoornsoliste Antonia Kapelari mag laten horen wat ze kan in de Finale from Cello Concerto No.1. Een showpiece voor Owen Farr. Technisch zit het wel goed bij deze soliste. Kort articulerend weet ze de vele nootjes vrijwel allemaal te raken. Bijzonder knap. 

Het eerste deel van Sanctuary! is minder uitgewerkt dan bij Youth Brass 2000. Het is minder transparant en het dansmotief raakt geregeld ondergesneeuwd. In het tweede deel is er sprake van andere keuzes in wat moet voorgaan in de balans en dan raakt de draad een beetje zoek. Snel door met het laatste deel dan maar. Hier voelt de band zich beter thuis. Grootse klanken met een mooie balans en dan een ultieme poging om het liefdeslied over het voetlicht te brengen.   

Een verkorte versie van Nordic Polska besluit het zeer geslaagde optreden van de Oostenrijkers.


Catch Basin Brass Band

4 Youth Brass 2000 o.l.v. Chris Jeans, Engeland 
Titelverdediger Youth Brass 2000 heeft vandaag maar liefst twee wereldpremières op het programma staan. Speciaal voor deze gelegenheid werd een altsolo geschreven door Lucy Pankhurst met de titel Nightlights, verwijzend naar nachten in Montreux. Paul McGhee schreef een werk dat gerelateerd is aan het vrije werk dat Bürgermusik Luzern gisteren bracht tijdens de EBBC. Maar de opening is met een iets ouder werkje van Dan Price genaamd Starburst en verwijzend naar plekken aan de hemel waar clusters sterren ontstaan. Een frisse opener met de gedragen melodieën voor de band gespeeld door flugel, solocornet en euphonium. 

Een groots klinkende opening van Sanctuary!, zo goed neergezet. We zijn echt op het festival uitgenodigd en hier klinken de klokken van de Notre Dame nog feestelijk. In het tweede deel horen we het vurige liefdeslied van Quasimodo prachtig naar boven komen in al die verschillende stemmen en instrumenten. Mooie lijnen en een gecontroleerde climax brengen dit fraaie deel tot een einde. Op het einde zijn er wat intonatie probleempjes, maar dat is ook alles. Een heftig begin van het derde deel, maar dan horen we materiaal terug uit de twee vorige delen uitmondend in een herhaling van het liefdeslied. Dit is zo goed gespeeld. Wat een klank heeft deze band en wat een sfeer brengt dirigent Chris Jeans. Genieten.

Dan volgt de solo Nightlights en soliste is niemand minder dan Siobhan Bates, young brassplayer of the year in Engeland en solohoorniste van de Black Dyke Band. Op een verhoging omringd door slagwerk is er een afstand gecreëerd tot de band. Is er soms sprake van een dialoog met de band, maar lijkt de soliste ook soms commentaar te geven of te observeren wat er aan de andere kant gebeurt. Intrigerend en zo fantastisch gespeeld. 

De start van Son of Kong brengt ons ogenblikkelijk terug bij de klanken van King Kong on Rue Igor-Stravinsky. Heftig rockende muziek met de nodige frases van zeer dissonante muziek die angst en paniek hoorbaar maken. Weer een zeer geslaagd werk en prima uitgevoerd.


Youth Brass 2000

3. Jugend Brass Band BlechKLANG o.l.v. Patricio Cosentino
Twee werken op de lessenaar bij de Duitse band. Te beginnen met Sanctuary! en daarna het verplichte werk van twee jaar geleden in Oostende Lake of the Moon van Kevin Houben. 

De start van Sanctuary! is niet zonder problemen, heel wat missertjes in de openingsfanfares. Het klinkt wollig en de techniek van de backrow is amper te onderscheiden. De klank van de band blijft een beetje hangen op het podium. Het tweede deel begint beter, maar al snel verzandt het weer. Het derde deel gaat ook weer gebukt onder met name slordig spel. 

De opening van Lake of the Moon doet vermoeden dat dit al langer op de lessenaar heeft gestaan. Dat betekent overigens niet dat er geen foute noten worden gespeeld. De tempi wiegen wat heen en weer. Vooral de cornetsectie wordt hier en daar flink omver geblazen. Het slot wordt zo snel genomen dat het leidt tot ruw spel en verkeerde inzetten. 


Jugend Brass Band BlechKLANG

2. Lions Youth Brass Band o.l.v. Nigel Birch
Een opening met Home of Legends (Paul Lovatt-Cooper), muziek die je zou verwachten bij de opening van de Olympische Spelen in Amerika. Groots en pompeus. De Lions klinken in de zachtere delen neit helemaal in safe in de intonatie. Ook in de finale van dit werk zijn er zulke momenten. Ook van Lovatt-Cooper is het fraaie werkje An Untold Story, Abbie Webb is de soliste op alt hoorn. De soliste krijgt te maken met wat minder geslaagd samenspel in de begeleiding. Ook in zuiverheid blijft het wankel in de band. Blue Phantom van Andy Scott is het werk dat een hele choreografie krijgt met veel beweging van solisten en hele (klappende) secties. De band heeft een lekkere sound in dit werk.

Sanctuary! is door de dirigent als laatste geprogrammeerd en dat is na deze stukken wel een risico. Het begin is solide, al missen de details in de techniek hier en daar. Door het eerste deel komt de band verder soepeltjes heen. Het tweede deel stelt andere eisen. De start is ongelijk in het slagwerk en daarna strijden verschillende stemmen om de boventoon te voeren. Het is rommelig en niet in balans en het deel komt niet tot leven en sluit onzuiver af. Het karakter van het derde deel wordt niet echt getroffen en met name de cornetsectie boet aan kracht in. 


Lions Youth Brass Band

1. BML Talents o.l.v. Patrick Ottiger
De band opent met Balkan Sounds (Trad. Arr. Frode Rydland). Diverse ruimtelijk opgestelde groepen en solisten. In het up-tempo gedeelte is het een beetje dik gearticuleerd, maar als de eerste dansen in de cornetgroep tot klinken komen is het mooi licht. Een spectaculair arrangement van populaire muziek bij veel brassbands. Het eerste deel van het verplichte Sanctuary! heeft duidelijke invloeden van Dobson-werken als Penlee. Het tweede deel opent filmisch. Het vurige lied van Quasimodo is verdeeld over vele stemmen. Een fraaie opbouw naar de climax in dit deel en de prachtige sound van deze band komt to volle bloei. Het laatste deel van het werk van Daniel Hall beschrijft meer muzikale gebeurtenissen en dat komt deze band ten goede. Een sterke uitvoering.

Manuel Zemp is de trombonesolist in de solo Thoughts of Love van Arthur Pryor. Als topspeler in de band van John Philip Sousa werd je geacht te zorgen voor spetterende solo's, veel werken werden zelf geschreven en dan ging het vooral om technische hoogstandjes. Thoughts of Love is verzameling walsen met de nodige technische uitdagingen voor de solist. Manuel Zemp speelt fantastisch en de nu meer dan half gevulde zaal geeft hem een terecht groot applaus. Nightingale Dances hebben we al eerder gehoord vandaag. Een elftal muzikanten vormt een ensemble naast de band om de jazzy inleiding te spelen voordat de rest van de band gaat meedoen. Jammer genoeg is het niet helemaal zonder problemen met de stemming. De Spaanse invloeden komen mooi naar voren en de rock-tempi worden met veel elan gespeeld en leiden tot een slot waarbij de hele band staat en natuurlijk een groot applaus van het thuispubliek krijgt.


BML Talents

Loting Premier Section
1 BML Talents o.l.v. Patrick Ottiger, Zwitserland
2 Lions Youth Brass Band o.l.v. Nigel Birch, Engeland
3 Jugend Brass Band BlechKLANG o.l.v. Patricio Cosentino, Duitsland
4 Youth Brass 2000 o.l.v. Chris Jeans, Engeland (winnaar 2018)
5 Catch Basin Brass Band o.l.v. Andreas Lackner, Oostenrijk

Verplicht werk: Sanctuary! - Daniel Hall
Sanctuary! is geïnspireerd op de roman van Victor Hugo uit 1931, The Hunchback of Notre Dame. De titel is een verwijzing naar het hoogtepunt van het verhaal wanneer de heldhaftige Quasimodo Esmerelda redt van de dood en haar naar de top van de klokkentoren brengt terwijl ze schreeuwt: "Sanctuary! Heiligdom! Heiligdom!". Het werk bestaat uit drie delen, gedomineerd door het geluid van klokken. Het eerste deel, Cour des Miracles, toont de geluiden van een kleurrijk festival waarbij de klokken van de Notre Dame vreugdevol klinken. De tweede, Miséricorde, is een vurig lied van klokkenluider Quasimodo tot zijn aanbeden Esmerelda, die haar zijn onbegrensde liefde verklaart. Het laatste deel, ANANKH, verwijst naar de boodschap die Hugo bedoelde voor het boek, het noodlot en de bestemming. De suite wordt afgesloten met een herhaling van het liefdeslied, wat hoop en herstel betekent.

Jury: Anne Crookston (Schotland), Glyn Williams (Wales)

Verslag: Development Section
De vier deelnemers in de Development Section maakten van deze ochtend een muzikaal feestje. Het verplichte werk Argos is een kleine suite met genoeg uitdagingen voor alle deelnemers. Vooral het koraalachtige middendeel. De restprogramma's bestonden uit goed gekozen solostukken, effectieve openers en showstoppers. Deze contest verdient meer deelnemers en meer publiek.

4 Wardle Academy Youth Band o.l.v. Lee Rigg
Een zeer sprekende opening van de titelverdedigers met Intrada Festiva (Alan Fernie). Mooi verschil in articulatie en mooi gebrachte hoofdmelodie Gaudeamus Igitur. Aan het eind gaat het slagwerk over de schreef en is de blazersgroep nauwelijks meer te horen. Een spetterend begin van Argos, dat plots refereert aan oudere Gregson muziek. Het werk van Stephan Hodel is een goede keuze gebleken voor deze sectie. Ook deze band laat in het middendeel wel wat liggen aan zuiverheid, ook in de pauken. Het vervolg van het middendeel is fraai vormgegeven door dirigent Lee Rigg, oud cornettist bij Fairey en Black Dyke. In het feestelijke derde deel weet de band de ingebouwde effecten goed uit te laten komen, gevolgd door een slot dat staat als een huis.

Adam Warburton is de solist in een deel uit het Trombone Concerto van Rimsky Korsakov in een arrangement van Gordon Langford. Zeer zeker gespeeld, zonder opsmuk. Hij wordt toegejuichd door het publiek. Tenslotte een deel uit het arrangement van The Firebird van Ray Farr, zeker passend om deze Stravinki muziek in deze hal te spelen. De finale is een krachttoer die er toe leidt dat de band op het einde een beetje gaat sjokken. Toch blijft het indrukwekkend wat deze jeugdorkesten hier op het podium brengen.


Wardle Academy Youth Band

3 Smørås Skolemusik o.l.v. Magnus Brandseth
Een swingend begin met Do Dat Thing in een arrangement van Reid Gilje. De 5 koppige bassectie heeft een enorme sound. Na de Litouwers is de sound van deze band helder en enorm groot, als een volwaardige brassband. Ook hier een standaardbezetting. Wat een super begin! In Argos heeft de band even nodig om van die geweldige start bij te komen, maar dan krijgen we een mooie opbouw te horen van het eerste gedeelte. Het liedachtige middendeel laat horen welke secties nog wat minder van kwaliteit zijn. In het laatste deeltje voelt de band zich weer helemaal thuis. Het juiste feestelijke sfeertje wordt gelijk getroffen. Goed spel en met veel dynamische gradaties. 

Met tonggeklik worden vallende druppels nagedaan, het decor voor een flugelsolo gespeeld door Sondre Kristoffer Stokker. Icicles van Anne Grete Preus krijgt een sfeervolle uitvoering. Dan tot besluit een kort werk van Simon Dobson A Theory of Everything. Spannende filmische muziek. Een optreden van de Noorse jeugd die verraste op bepaalde momenten, maar ook verbeterpunten liet horen.


Smørås Skolemusik

2 Brass Band Aukštyn o.l.v. Piet Visser
De band uit Litouwen heeft een standaard brassbandbezetting. In de openingsfanfare Rytas horen we een verzorgde klank, een geheel ander geluid dan de Engelse band hiervoor. Argos krijgt een solide opening met een goede bijdrage van de principal cornet. Qua intonatie is het iets minder. De koraalachtige middensectie krijgt mooie muzikale lijnen. De overgang naar het derde deel is een beetje moeizaam, maar als heen eenmaal loopt kan de band gebruik maken van de mellow sound die het bezit. An Untold Story is een prachtig muzikaal verhaaltje van Paul Lovatt-Cooper. Irma Glindaite mag het vertellen op haar Alt-hoorn en dat doet zo op een indrukwekkende manier. De complete hoornsectie komt nu naar voren om Queens Greatest Hits voor de band te beginnen. Het arrangement van John Blanken wordt met verve gespeeld. Het show element speelt ook een belangrijke rol bij deze band. Erg leuk optreden.


Brass Band Aukštyn

1 Elland Silver Youth Band o.l.v. Samantha Harrison
Elland Silver Youth Band schiet uit de startblokken met een lekkere opener. Andromeda (Dan Price) geeft de band kans om gelijk te laten horen wat ze kan met rockende ritmes. Spectaculair en overtuigend gespeeld. Dan stapt Adam Hofland-Ward naar voren om op zijn sopraan cornet Flowerdale te vertolken. Een solo die tot het standaard repertoire is gaan behoren, maar nog altijd iets los maakt. De begeleiding van de band is uitermate goed afgestemd op de solist. Die ingetogen en makkelijk speelt. Aan het eind blijven de noten komen, maar de begeleiding is dan wel wat sterk. Prima gedaan. Onze eerste kennismaking met Argos dan, een gecontroleerd gespeelde openingsfanfare. In het middendeel is het minder zuiver en uitgebalanceerd en het luchtige laatste deel wordt wat zwaar aangezet. Het slagwerk is wat sterk af en toe. Samantha Harrison steekt haar muzikanten nog een hart onder de riem voor het laatste werk, Nightingale Dances van Matthew Hall. Na een langzame jazzy intro gaat het los in een Rock-tempo, dan een Spaanse dans vermengd met de bekende klanken van Malagueña. Een groots slot waarbij de hele band staat en naar het publiek keert. Een geweldig optreden Elland Silver Youth met de inmiddels koninklijk onderscheiden Samantha Harrison.


Elland Silver Youth

Development Section:
1 Elland Silver Youth Band o.l.v. Samantha Harrison, Engeland
2 Brass Band Aukštyn o.l.v. Piet Visser, Litouwen
3 Smørås Skolemusik o.l.v. Magnus Brandseth, Noorwegen
4 Wardle Academy Youth Band o.l.v. Lee Rigg, Engeland (winnaar 2018)

Verplicht werk: Argos - Stephan Hodel
Argos werd in opdracht van de Luzerner Kantonal-Blasmusikverbandes LKBV geschreven. Het werd in de herfst van 2009 voltooid en was een verplicht werk in het Lucerne Cantonal Music Festival 2010, Willisau. Argos is een van de oudste steden in Griekenland, een krachtige rivaal van Sparta, Athene en Korinthe. Het woord Argos kan ook worden vertaald als 'helder' of 'glanzend', wat de betekenis is die Stephan Hodel heeft aangenomen voor zijn heldere, feestelijke suite. Argos bestaat uit drie delen, een fanfare-achtige opening, een lied of koraalachtige middensectie en een luchtig laatste deel.

Jury: Anne Crookston (Schotland), Glyn Williams (Wales)