ONFK 2019 Een onderhoudende strijd in de 3e divisie met meerdere kanshebbers

Laatste update om 14:25 op Saturday, 6 April

Met 8 deelnemers in de 3e divisie was er wat te kiezen. Een aantal zeer muzikale uitvoeringen, de een wat losser van de partituur dan de andere. Toch was er geen fanfare die zonder kleerscheuren bleef. Het is afwachten wat de jury laat prevaleren, muzikaliteit of basiskwaliteiten, en dat zou wel eens kunnen bepalen wie er wint vandaag. Jan Bosveld heeft een mooi werk afgeleverd voor de 3e divisie fanfares met een fraai verhaal dat het ook voor het concertpubliek interessant maakt. 

8. CMV Prins Hendrik – Scheemda o.l.v. Gosse Reijenga  
Een fijne uitvoering van Prins Hendrik tot besluit
De 3e divisie wordt besloten met het fanfare-orkest Prins Hendrik uit Scheemda. Uxor maris is een dankbaar werk gebleken voor deze divisie en   
Veelbelovende klanken aan het begin van de uitvoering worden gevolgd door wat problemen in de zuiverheid. Deze fanfare maakt vervolgens goed gebruik van zijn grote bezetting. Ritmisch is het minder zeker in de overgang naar het tweede deel. Het sluitende samenspel is even weg, voordat het orkest de weg weer vindt. De overgang naar Op het Droge kent zuiverheidsproblemen. Prima trombone- en trompetsolo’s. Er is een mooie balans in het orkest tijdens de eerste versie van Lied 418. De uitvoering wint in zeggingskracht in het vijfde deel. De zuiverheid blijft het orkest parten spelen in een verder zeer overtuigende uitvoering met veel goed uitgebalanceerd spel. 


CMV Prins Hendrik o.l.v. Gosse Reijenga

7. CMV Hardenberg – Hardenberg o.l.v. Gerben Pol 
Zeer fraaie uitvoering van CMV Hardenberg
De op een na laatste fanfare heeft plaatsgenomen op het podium. Een flinke bezetting waarmee het niet lukt om de lastige inzetten van het begin onder elkaar te krijgen. In het minaccioso is de band meer op zijn gemak en is de eerste nervositeit verdwenen. De techniek is goed hoorbaar ondanks de grote klank van de band. Het solo werk is vervolgens fraai en de overgang naar De Jacht is vol spanning. Het tempo is hoog, maar het orkest is comfortabel in het spel. De muziek stroomt terwijl de dirigent zwierende bewegingen maakt. De figuratie is steeds spot-on. Opnieuw een functionele overgang. De basgroep is niet altijd samen. Het klokkenspel is net te luid en verbreekt daarmee de magie van de zeer muzikale lijnen. Gelukkig maar voor even, dit is fraai muziek maken. Het slot kent wat kleine onzuiverheden en plots lijkt de vermoeidheid een beetje toe te slaan. Daarna een zeer fraai einde. Genoten van deze uitvoering. 


CMV Hardenberg o.l.v. Gerben Pol

6. In Corpore – Wagenborgen o.l.v. Jan Werkman 
Met de meermin loopt het niet goed af. Ze leert spinnen en wordt tot een bezienswaardigheid gemaakt. De rest van haar leven staat ze onder bewaking, omdat het water blijft trekken. Na haar dood wordt ze begraven op het kerkhof van Haarlem, aangezien ze in staat is gebleken eer te bewijzen aan een Christusbeeld. 
Het eerste deel van de fanfare uit Oost-Groningen kent wat problemen met de zuiverheid. Verder is het overtuigend en met mooie muzikale lijnen in het spel. De stemming tussen sax-groep en koper is niet helemaal optimaal. Alles is ondergeschikt gemaakt aan de muzikale lijnen en daarmee wijkt dirigent Jan Werkman wel op meerdere punten af van de partituur. In Het Menselijke Bestaan is het samenspel plots verstoord. Ook hier de trompetsolo op cornet. Ondanks de vlekjes is deze uitvoering zeer interessant om naar te luisteren. De spanning wordt goed vastgehouden en er is veel detail te horen. De problemen in het middendeel ontsieren een zeer fraaie uitvoering.


In Corpore o.l.v. Jan Werkman 

5. Fanfare Excelsior – Hagestein o.l.v. Dirk van Mourik 
Een no-nonsens uitvoering van Excelsior Hagestein
Halverwege de 3e divisie, na 4 totaal verschillende uitvoeringen van Uxor maris, is het nog steeds de vraag wie hier een gooi gaat doen naar de titel. Excelsior Hagestein, uit de provincie Utrecht, zet een strak eerste deel neer, met goed gekozen tempi. Technisch kan het verfijnder en in het tweede deel is het samenspel niet altijd sluitend. Enkele uitdagingen zijn uit de weg gegaan. Trombone comfortabel. Trompetsolo op cornet blijkt te werken, daarna is het wat zwaar in het groot koper. In De Spinnende Meermin komen probleempjes met de zuiverheid meer naar voren. Excelsior geeft een uitvoering die strak geleid is, no nonsens en onder elkaar.  


Fanfare Excelsior o.l.v. Dirk van Mourik

4. Fanfare St. Nicasius – Heeze o.l.v. John Brouwer 
Ongelukjes leiden de aandacht af bij St. Nicasius
Uxor Maris beschrijft een zware storm in 1403, waardoor de dijken breken tussen de Zuiderzee en het Purmermeer en er een open verbinding ontstaat. Als deze is gedicht blijkt er een zeemeermin in het Purmermeer terecht te zijn gekomen. Ze kan niet terug naar zee en wordt ontdekt door vissers.  
Het fanfare-orkest uit Noord-Brabant loopt in de opening wat ongelukjes op. Ook in het vervolg van het eerste deel is het orkest niet gelukkig. Enthousiast wordt De Jacht ingezet, waarna het tempo weer wat terugzakt. In de ritmiek valt het op meerdere plekken voorover. Technisch is het onrustig en onevenwichtig. Trombone heeft positieve bijdrage, prima. Trompet komt in de balans niet goed naar voren. In De Spinnende Meermin laat het orkest horen over goede articulatie te beschikken en is er veel meer detail te horen. De zuiverheid blijft een gevaar voor dit orkest. Het slot is gecontroleerd gespeeld. 


Fanfare St. Nicasius o.l.v. John Brouwer

3. CMV Wubbenus Jacobs - Arum o.l.v. Arjen Steur  
Het getal zeven is een heilig getal. Zeven staat in de bijbel voor compleetheid, het geeft aan dat iets af is of dat iets in ieder geval niet erger kan worden. Lied 418 uit de Liedbundels ligt voor een groot gedeelte ten grondslag aan dit werk. 
Een wat onevenwichtig begin van de fanfare uit Arum. De tempi zijn aan de lage kant in het eerste deel. Het slagwerk heeft moeite helemaal te sluiten met de blazers en is ook wat gehaast in de ritmiek. In De Jacht strijden verschillende stemmen om voorrang. De onrust blijft echter in het samenspel aanwezig. Prima Trombone. Trompet buiten het orkest plaatsen werkt akoestisch goed. Wel zorgen de verplaatsingen voor wat storende bijgeluiden. In De Spinnende Meermin schommelt het tempo en zijn verschillende partijen af en toe niet hoorbaar. Een uitvoering waar ook veel goeds in te horen was, maar die het in dit deelnemersveld lastig zal hebben.


CMV Wubbenus Jacobs o.l.v Arjen Steur

2. Fanfare De Bazuin – Augustinusga o.l.v. Gerk Huisma 
De compositie beschrijft dit noodlottige verhaal is een zevental episoden; het noodlot, de jacht, op het droge, het menselijk bestaan, de spinnende meermin, heimwee en het sterfbed.  
Een gecontroleerde opening van De Bazuin met wat vlekjes. De techniek is niet echt in detail te volgen. Een mooie overgang naar De Jacht, waarin de muziek lekker stroomt en orkest in z’n comfortzône zit. Jammer van de mindere zuiverheid aan het eind van het deel. Compliment voor de overtuigende voordracht van de trombonist. Veel fraai spel in de tutti’s. Ook het slagwerk (timpani) voegt in positieve zin veel toe aan de balans. Pas op dat de trompettist hoorbaar blijft. Een mooie opbouw met Lied 418 naar een prima slot. Na wat kleine vlekjes in het begin groeide deze uitvoering. 

 
Fanfare De Bazuin o.l.v. Gerk Huisma

1. CMV Tida Kira - Munnekezijl/Lauwerzijl o.l.v. Jan Werkman
Sfeervolle vertolking door Tida Kira
Tida Kira is de eerste fanfare vandaag in de 3e divisie. Verplicht is het werk Uxor maris van Jan Bosveld. De titel Uxor maris is latijn voor “vrouw van de zee”, en dan “vrouw van” in de betekenis van echtgenote. De première van Uxor maris vond op 5 januari 2019 plaats door Fanfareorkest KNA Purmerend.
Een opening vol sfeer, niet helemaal schoon. Het dreigende van het minaccioso komt goed over. In de balans zijn er mindere momenten. De snelle tempi worden met voorzichtigheid ingezet. De uitvoering wint aan kracht in het tweede deel (De Jacht). Prima trombone. In Het menselijke bestaan (deel 4) is het dynamisch aan de ruime kant. In de Spinnende Meermin is het onrustig in het samenspel. De onrust sleept het orkest ook mee de laatste delen in. Sfeervol is de sterfbedscene wel, al blijft het aan de dynamisch veilige kant. Zeker een goede uitvoering door een mooi orkest met een dirigent die zijn eigen lijnen in de partituur kiest.


CMV Tida Kira o.l.v. Jan Werkman

De loting van de 3e Divisie:
1. CMV Tida Kira - Munnekezijl/Lauwerzijl olv Jan Werkman
2. Fanfare De Bazuin - Augustinusga olv Gerk Huisma
3. CMV Wubbenus Jacobs - Arum olv Arjen Steur
4. Fanfare St. Nicasius - Heeze olv John Brouwer
5. Fanfare Excelsior - Hagestein olv Dirk van Mourik
6. In Corpore - Wagenborgen olv Jan Werkman
7. CMV Hardenberg - Hardenberg olv Gerben Pol
8. CMV Prins Hendrik - Scheemda olv Gosse Reijenga

Verplicht werk: Uxor maris - Jan Bosveld

Jury: Danny Oosterman, Jacob Slagter, Frans-Aert Burghgraef