Frans Violet over de kracht van Willebroek en de 21e Nationale titel

Laatste update om 10:47 op Wednesday, 12 December

Op 25 november jl. won Brassband Willebroek voor de 21e keer in 40 edities de Belgische Brassband Kampioenschappen. En voor de 21e keer was Frans Violet de winnende dirigent. Een ongekende prestatie van die markante man achter al die successen. CUBrass kreeg de gelegenheid de Maestro een paar vragen te stellen. 

Voor de 21e maal kampioen. Waar komt de inspiratie vandaan om dit al zoveel jaar op dit hoge niveau te doen? 
"Ieder jaar opnieuw zien we in de band jonge mensen, die ontzettend hard hun best doen om het beste uit zichzelf te halen. Het motiveert me dan ook 100% om deze muzikanten naar een resultaat te leiden waar ze achteraf met veel plezier op kunnen terugblikken. Ergens samen naartoe werken is een drijfveer die hopelijk nog tal van jaren aanwezig blijft."

"Over 21 jaar zijn er wel wat zaken veranderd. De 'test pieces' kenden een enorme groei qua moeilijkheidsgraad. Alles is wat extremer geworden: dynamieken, tessituur, techniek enzovoort. Dit heeft een zekere invloed gehad op het niveau van de orkesten. Maar ook in de omgekeerde richting: orkesten werden beter, de componisten kregen meer materiaal om mee te werken. Zo is het deze tijd zeer moeilijk om een wedstrijd te winnen, het vraagt veel voorbereidingstijd om het hoge niveau steeds opnieuw te bereiken. Maar zolang de motivatie is er is, blijf ik dit met veel plezier doen."

Wat heeft u zelf moeten doen om alle ontwikkelingen te volgen in zowel technisch als theoretisch opzicht? 
"Om alle ontwikkelingen te kunnen blijven volgen hebben we het voordeel gehad dat steeds meer en meer professionele muzikanten in de band wilden spelen, dit privilege hadden we vroeger niet. Zij zijn een uitstekend voorbeeld voor de jeugd en de andere muzikanten om naartoe te werken, elke repetitie worden zij meegezogen naar een iets hoger niveau."

Wat opvallend is, is dat we bij zowel YBBW als BBW veel jonge mensen zien die op een ongelooflijk niveau spelen. 
"De eigen opleiding is een sterkte die we danken aan de Academie voor Muziek en Woord Willebroek. Zo worden de jonge koperblazers iedere week opnieuw gecoacht door mezelf en 4 andere collega's. YBBW en BBW zijn beide ensembles verbonden aan de muziekschool. De talenten krijgen de kans in YBBW om hun vaardigheden verder uit te bouwen. Zij die op een hoog niveau komen, krijgen de kans om hun kunnen in BBW te tonen en verder te groeien. Net zoals de Rode Duivels (nationale voetbalploeg van België) kennen we de laatste 5 jaar een 'gouden generatie'. Enorm veel jeugd is doorgestroomd naar BBW. Bijgevolg is het aantal spelers die 'dubbel zitten' aanzienlijk in beide bands. Maar hier klagen wij niet om, het is eigenlijk een soort luxe. In YBBW bezetten zij de solo plaatsen om verder te ontwikkelen, in BBW leren ze dan weer bij van de sterren in de brassbandwereld."

REwrite RElapse van Stan Nieuwenhuis was dit jaar het verplichte werk. Wat vond u van dit werk? 
"Het plichtwerk van Stan Nieuwenhuis heeft voor ons een lang proces gekend voor het stuk echt volledig tot zijn recht kwam. Pas op onze laatste try-out (1 week voor het BBK) genoten we van vele lovende reacties. De structuur van het werk is gewoonweg fantastisch. Op sommige plaatsen denk je naar een typisch brassband wedstrijdwerk te luisteren, waar veel solistisch werk en fortissimo tutti delen naar voor komen. Andere keren luister je dan weer naar een verhalend werk, wat het zo speciaal maakt. Het is een compositie die elke sectie echt wel test op haar kwaliteiten. Misschien wel zelfs té moeilijk en dit kan een omgekeerd effect creëren. Als een werk ook lastig is voor de topbands en je kent op sommige passages bijvoorbeeld maar een succesmarge van 5 op 10, hoe ga je dan naar zo'n kampioenschap en wat zijn de criteria die de jury nog kan beoordelen? Zo lagen de punten op het plichtwerk, zoals gevreesd, zeer kort bij mekaar. Wat niet wegneemt dat het een schitterend werk blijft waar de muziekliefhebber van genoten heeft! De compositie bevatte tal van motieven die zich doorheen heel het werk afspeelden en het was een uitdaging voor de band om deze eruit te halen. Het middendeel (Soft & Loving) was een plezier om aan te werken, zoeken naar de juiste kleuren tussen zang en kopergeblaas en vooral proberen de titel en emoties van het deel te projecteren naar de luisteraar was een hele opgave. Mooi ook dat Vlamo een kans heeft gegeven aan Belgische componisten om hun werk te presenteren op het grote toneel!"

Als vrije werk bracht Willebroek Concerto for Brass Band van Roland Szentpali. Hoe kwam die keuze tot stand? 
"Een goed keuzewerk nemen is elk jaar een echte proef. Cru gezegd heb je met de juiste keuze al voor 50% het kampioenschap gewonnen. Hier komen heel veel criteria bij kijken: breng je je goede solisten of secties naar voor, zijn de sterke punten van je orkest aanwezig, komt het werk tot zijn recht in de opgelegde zaal... Onze keuze voor Concerto for Brass Band (Roland Szentpali) is mits wat democratie - het was net geen minderheidsregering - als keuzewerk uit de bus gekomen. Wat het werk zo mooi maakt is dat het totaal verschillende stijlen brengt over de 4 delen. Het 3de deel is dan ook muzikaal adembenemend en bijna symfonisch zoals de structuur van het werk, de kleuren die hier bovendrijven zijn nog niet vaak gehoord. Iets waar we de jury mee hoopten te overtuigen."

Wat is de kracht van BBW?
"De kracht van BBW zit hem in vele facetten. Je voelt dat de groep samen naar de meet wil en bijna alles wil opofferen, de teamspirit zoals ze nu is heb ik nog nooit eerder gezien. Combineer dit met kwaliteit, ervaring, plezier en zo straalt het paars hart over heel Willebroek."

Met dank aan Frans en Lode Violet