BBK 2018: Kampioensafdeling: Zele sluit dag af

Laatste update om 21:42 op Sunday, 25 November

7 Brassband Zele (Bart Van Der Strieckt)

Journey to the centre of the earth (Peter Graham)

De reis naar het centrum van de aarde is een van de bekendste werken van Verne. Peter Graham heeft een aantal van de belangrijkste scènes uit het boek genomen en deze als een reeks symfonische fragmenten geplaatst. Brassband Zele heeft een comfortabele start maar zoekt al snel de grenzen van de akoestiek in de grote zaal van CC Zwaneberg op. Kleine vlekjes tijdens de baspassage. Er zijn wat onzekere inzetten voordat de trombone, cornet en sopraan hun solo’s spelen. Met het verdwaald raken in het labyrint, raakt de band ook een beetje de aandacht kwijt. De band pakt het na de fluistergallerij weer enthousiast op. In de slag weet de band de weg naar de uitgang te vinden. Een overtuigende uitvoering van Zele, af en toe wat over de top, maar een zeer passend werk voor deze band.

6 Kortrijk Brass Band (Ward De Ketelaere)

Of Distant Memories (Edward Gregson)


Dit symfonisch gedicht is een ode aan de eerste originele brassbandwerken die vanaf 1913 werden gecomponeerd door Engelse componisten van lichte muziek als Percy Fletcher en Cyril Jenkins. Brassband Kortrijk maakt een frisse indruk in de start van het werk. Wanneer de muziek rustiger wordt en de eerste sololijnen verschijnen is het spel minder zeker en zijn er problemen met de stemming. De balans tussen blazersgroep en slagwerk is niet optimaal. In het middendeel zijn veel goede intenties te horen, maar de ongelukjes nemen toe. De band blijft overeind in de volgende technische gedeeltes en weet hier naar vermogen te presteren. In de finale slaat de vermoeidheid hoorbaar toe.

5 Brass Band Heist (Bert Van Thienen)  

Vita Aeterna Variations (Alexander Comitas) 

Met de keuze voor deze kwetsbare en open compositie heeft Heist meteen pech in de intro van het werk met verkeerde inzetten. De balans is ook niet duidelijk en in variatie 1 is de techniek niet duidelijk te onderscheiden. Ook in variatie 2 blijven bijzaken de hoofdzaken domineren. De band loopt in variatie 3 opnieuw tegen de nodige problemen op waardoor bepaalde passages niet echt uit de verf komen. De inzet van sommige standvastige solisten helpt niet om het verloren vertrouwen tijdig terug te brengen.
Dit was duidelijk niet de middag van deze band. De band worstelt zich door de laatste variaties en de fuga om tot de finale te komen en nog een keer uit te pakken. 


Brass Band Heist (Bert Van Thienen)

4 Brass Band Leieland (Sam Werbrouck) 
 
Fraternity (Thierry Deleruyelle) 

Na het nieuwe werk van Deleruyelle nu een herhaling van zijn instant hit, zoals de presentator het aankondigt. Fraternity werd geschreven als verplicht werk voor de Europese Kampioenschappen in Lille 2016. De opening is dynamisch veilig gekozen. De groepen grote akkoorden als opdoemende schachtbokken zijn steeds van een andere sterkte. In de zachte akkoorden is het niet optimaal stemmend. Goede solistische bijdragen (met name principal cornet) geven de band vertrouwen. De passage in de bassen is niet helemaal transparant en plots is er sprake van meer niet sluitend samenspel; ook samen met het slagwerk. Later in het deel waarin de kolen gedolven worden doet de band het weer beter.

Wanneer de paniek toeslaat om het vrij komen van het gas, weet Leieland wel een goed plaatje neer te zetten. In de gelaagdheid ontbreekt het aan finesse om de techniek ook daar goed hoorbaar te krijgen. De trombonepassages is helaas niet zeker en overal zuiver. De inzet van het Fraternity Prayer is fraai. Verder is het comfortabel, soms wat afwijkend in de frasering en wankel in de stemming.  


Brass Band Leieland (Sam Werbrouck)

3 Noord-Limburgse Brassband (Erik van de Kolk)  

No Man's Land (Thierry Deleruyelle) 

Dit nieuwe werk werd gecomponeerd in opdracht van de Noordlimburgse Brassband als keuzewerk voor het Belgische Nationale Brassbandkampioenschap 2018. Het werk herdenkt het honderdjarig jubileum van het einde van de Eerste Wereldoorlog en het honderdjarig jubileum van de dood van John McCrae. 



De componist vertrekt bij het schrijven van dit stuk vanuit een motief gebaseerd op de initialen van de Eerste Wereldoorlog (WW1). Dit motief verschijnt voor het eerst integraal in een solo voor cornet net na de introductie. Akkoorden die steeds groter worden zetten het decor neer. Verschillende solopassages volgen, niet allemaal vlekkeloos. De muziek is erg figuratief met bombardementen uitgebeeld door het slagwerk, waarna een fluittoon in de oren overblijft. Gespeeld met strijkstok op de crotales. Daarna volgen de delen over een gifgasaanval en het verlies van zoveel mensen. De band geeft een enthousiaste uitvoering die wel vaak de sterke dynamieken raken, de zachtere dynamieken lijken allemaal wat ruim.

Het vierde deel, het gedicht In Flanders Field heeft hiervoor model gestaan, is contemplatief van karakter en geeft af en toe een beklemmend gevoel, al krijgt het nog niet alle lading die mogelijk zou kunnen zijn. Bonfire’s galop staat centraal in deel 5 en hier zijn enkele slordige momenten te horen. De Finale (Poppy Day) is groots en laat de band nog eens in al zijn glorie horen. Deze eerste uitvoering van dit nieuwe werk is een overweldigend spektakel.  


Noord-Limburgse Brassband (Erik van de Kolk)

2 Festival Brass Band (Steven Verhaert)

A Tale As Yet Untold (Philip Sparke) 

Festival Brass Band heeft ook deze editie van de BBK een Sparke werk gekozen omdat ze dat vorig jaar erg goed bevallen is. Ze hadden de hoogste score met het vrije werk Perihelion. Ook nu start de band voortreffelijk en ontstaan mooie sferen na het begin met nerveuze repetitieve figuren. In de toccata wordt nauwkeurig gearticuleerd. In de hunkerende 6/8 melodie is op enkele momenten even sprake van wat onevenwichtigheden in de stemming, maar het is zeer overtuigend wat de band neerzet. De techniek over de melodie is mooi te horen en het slot van het deel staat.   

Het tweede deel is het hart van het werk en symboliseert het vermogen van de menselijke ziel om de 'Sturm und Drang' van de eerste beweging te overwinnen met een ontembaar gevoel van optimisme. De band start het deel wat minder comfortabel, maar de uitgebreide solo’s op euphonium, alt en cornet voegen veel toe aan de beleving van dit deel. Het deel eindigt met een band in een uitstekende balans en een mooie trombone cadenza. 

De derde beweging probeert het vredesgevoel teniet te doen, maar eindigt triomfantelijk in een groet aan de kracht van de menselijke geest. De techniek gaat de band prima af en de gelaagdheid komt hier mooi naar voren. De finale van het werk klinkt groots en Festival Brass Band zet hier een puike prestatie neer. Wat een wedstrijd hebben we hier.


Festival Brass Band (Steven Verhaert)

1 Brassband Willebroek (Frans Violet)

Concerto for Brass Band (Roland Szentpali) 

Het Concerto krijgt een flitsende start. Het eerste deel is getiteld The Sound Barrier en het is aan de band om daar vandaag langs te scheren. Veel techniek, vaak ook tutti, brengt een swingend spektakel.

Het tweede deel (Hallucinations) begint met een cornetsolo en krijgt daarna een opbouw naar toch hele extreme hallucinaties. Opnieuw swingt het als Stan Kenton in zijn beste tijd. Dan is er ook tijd voor meer ingetogen spel. Willebroek maakt een prachtige fade out met gedempte cornetten.  

Het derde deel (Cosmic Levitation) heeft een heel ander onderwerp en de muziek is zweverig en gedragen van karakter. Ook in dit deel zitten effecten die dynamisch zeer ingrijpend zijn alvorens een bijna oer-Brits hymne ingezet wordt. Willebroek geeft het kleur en sfeer, van het ene moment zeer contrastrijk in het andere moment.  

Met Nightmare and Chorale besluit dit werk van de 41-jarige tubaïst en componist Roland Szentpali van Hongaarse afkomst. De muziek is onveranderd beeldend en ritmisch zeer complex. In dit deel horen we meer van de afkomst van de componist terug. De nachtmerrie gaat verder over het koraal heen en brengt het geheel tot een plots einde. 


Brassband Willebroek (Frans Violet)

Loting vrije werken:

1 Brassband Willebroek (Frans Violet) - Concerto for Brass Band (Roland Szentpali)
2 Festival Brass Band (Steven Verhaert) - A Tale As Yet Untold (Philip Sparke)
3 Noord-Limburgse Brassband (Erik van de Kolk) - No Man's Land (Thierry Deleruyelle)
4 Brass Band Leieland (Sam Werbrouck) - Fraternity (Thierry Deleruyelle)
5 Brass Band Heist (Bert Van Thienen) - Vita Aeterna Variations (Alexander Comitas)
6 Kortrijk Brass Band (Ward De Ketelaere) - Of Distant Memories (Edward Gregson)
7 Brassband Zele (Bart Van Der Strieckt) - Journey to the centre of the earth (Peter Graham)

Jury: Bob Childs (VK), Reid Gilje (NO), Mareika Gray (VK)