BBK 2018: Grote verschillen in 1e afdeling

Laatste update om 18:42 op Saturday, 24 November

De uitslag zal later op onze media volgen.

6 Braz'Art (Geert Verschaeve) 

Thyellene (The Battle on the Heath) - Kevin Houben 
De laatste band alweer in de 1e afdeling die het zeer beeldende werk van Kevin Houben ten gehore brengt. De opening is wat behoudend. De dynamische uitersten zijn bij de band uit Harelbeke minder uitgesproken, de middengroep is minder duidelijk aanwezig in de balans. Er wordt zeer comfortabel en een beetje veilig gespeeld, met af en toe wat vreemde frasering. Ook deze uitvoering is een prettige om naar te luisteren, al is het wat wild op zijn tijd. Een slot dat zeker feestelijk was. 

The Land of the Long White Cloud (Philip Sparke) 
Alweer bijna 40 jaar oud dit werk van Philip Sparke. En een feest der herkenning. Na het glorieuze begin raakt de band de draad een beetje kwijt en stapelen kleine ongelukjes zich op. In het snelle gedeelte zijn ook missertjes te horen en missen we inzetjes. De band heeft het moeilijk in dit werk en dan geeft dit werk je ook niets cadeau.  

Braz'Art (Geert Verschaeve)

5 Brass Band Gent (Luc Vertommen) 

Thyellene (The Battle on the Heath) - Kevin Houben 

De Gentenaren hebben wat kleine ongelukjes in de opening, maar ook deze band zet een zeer sfeervolle opening neer en weet een mooie opbouw te maken. Gent heeft een opvallend heldere klank en speelt zeer gearticuleerd. De tempi worden redelijk opgevoerd, ook in het Narrante wordt gekozen voor een hoger tempo dan de componist aangeeft. In het Allegro Agitato is de muziek spannend en worden lange muzikale lijnen hoorbaar. De band heeft nog genoeg over zonder dat het grof wordt. De finale is feestelijk met een majestieus tintje.   

The Lowry Sketchbook (Philip Wilby)  
City Scapes is een voorbeeld van de muziek van Philip Wilby. Vertommen weet de effecten uit te vergroten en de band speelt zeer overtuigend. Hier en daar sluit het niet helemaal maar dynamisch en technisch is het zo onderhoudend en gebeurt er zo veel. Een mooie fade out tot besluit. Jammer dat Family Portrait dan met onzuiverheden begint. Pas halverwege het deel wordt de tederheid van dit deel hoorbaar. Echt pakkend werd het niet. In Peel Park is de bravour weer terug en Bach verrast ons in dit park in Manchester. In de score is weer veel tegelijk aan de hand en de cornet speelt met hoorbaar gemak de cadenza. Brass Band Gent speelt hier de pannen van het dak. 


Brass Band Gent (Luc Vertommen)

4 Brassband Bacchus (Bart Van Neyghem)

Thyellene (The Battle on the Heath) - Kevin Houben
Bacchus begint met wat ongelijk samenspel, dynamisch is het spannend. De cornet van Harmen Vanhoorne verfraait het geheel. De opbouw van de legers gebeurt terwijl de MD de band nog even aan de teugels houdt alvorens de band los mag. De titelverdediger is zeker niet van plan zomaar afstand te doen van de titel en speelt zeer verzorgd en gedurfd. Het Narrante is zeer zelfverzekerd gespeeld en wordt vreemd genoeg afgesloten met een overname door de bes-cornet van de sopraan partij. In Allegro Agitato wil de band af en toe een beetje vooruit, maar de MD houdt ook hier de lijn strak. De finale is feestelijk en beëindigt een zeer fraaie uitvoering van Bacchus.

La Divina Commedia - Hendrik de Boer
La Divina Commedia is gebaseerd op het epische 'The Divine Comedy' van Dante Aleghieri. De compositie bestaat uit vijf delen en heeft dezelfde structuur als het epische verhaal van Dante.
De techniek in de Proloog hapert af en toe een beetje. In Inferno weten de solisten elkaar niet helemaal te vinden, maar daarna loopt de techniek wel, al blijft het soms moeilijk om alles uit de score hoorbaar te maken. De volgende passages met veel euphoniuminbreng hebben veel zeggingskracht, al zijn er in de compositie soms lastige momenten waarbij onduidelijk is wat moet prevaleren. In het paradijs heerst een serene sfeer, maar geheel zonder vlekjes is het niet. In de Epiloog blijkt de band nog voldoende over te hebben om Dante een triomfantelijke voltooiing van zijn reis. Een interessante uitvoering.


Brassband Bacchus (Bart Van Neyghem)

3 Brassband Scaldis (Raf van Looveren) 

Thyellene (The Battle on the Heath) - Kevin Houben 

De opening wordt enigszins ontsierd door stemmingsperikelen. De techniek wordt goed voor het voetlicht gebracht. De balans in de secties is dit gedeelte niet optimaal. Het Narrante heeft mooie muzikale lijnen, maar de stemming speelt ook hier weer op. Af en toe lijkt het bijna stil te vallen door de gekozen lijnen die lang uitgesponnen worden. In Allegro Agitato moet de band even op gang komen en wordt er heel gecontroleerd gespeeld. Het Grave is breed en zwaar en de finale feestelijk. 

Concerto for Band - John Golland 
Concerto for Band is een prachtig werk, in het typische klankidioom van Golland, dat we helaas maar weinig meer horen. Daarom al een interessante keuze voor dit werk van Scaldis. Het werk opent in een mysterieuze sfeer die de opmaat vormt voor de opwindend Allegro-deel, dat veel ruimte biedt voor dynamische en muzikale contrasten. Scaldis laat in dit deel horen dat de orkestklank een handelsmerk van de band genoemd mag worden. Technisch is alles heel verzorgd al zijn er later in het deel wat vlekjes te horen.  
Adagio cantabile heeft solo's voor cornet en euphonium, en leidt naar de avant garde cadenza-sectie met euphonium, cornet, hoorn, flugelhorn en trombone, een geweldige kans om indruk te maken. Hier spelen in het begin wat stemmingsproblemen in de begeleiding, die later terugkeren. 
Een laatste lento-moment leidt naar Allegro molto die, na een pianissimo-passage, zich opbouwt tot de Maestoso sectie en het concert in een opwindende stijl afsluit. De band klinkt hier compact en de techniek en dynamiek zijn uitnodigend. De finale wordt met verve gespeeld en Scaldis heeft zijn visitekaartje afgegeven.


Brassband Scaldis (Raf van Looveren)

2 Kon. BB de Grensbewoners Smeermaas (Danny Aerden) 

Thyellene (The Battle on the Heath) - Kevin Houben 
Een sfeervolle opening die alleen in de fortissimo’s wat grof is, de klokkenspelletjes zijn mooi neergezet en de tekening van de opbouw van de legers van Maurits komt goed uit de verf. In het Marziale is de techniek niet erg hoorbaar. Het Allegro Tumultuoso loopt goed en is fijn om naar te luisteren. In Narrante e quasi legato sempre vertelt de band het verhaal, alleen in de sterke dynamieken wordt de band weer wat te enthousiast. Ook in het Allegro Agitato blijft het wat ruim waardoor techniek wordt weggedrukt. Jammer, want er is zoveel meer te beluisteren. De bassen in het Grave zijn nog steeds strijdbaar, geen verdriet, alleen feestvreugde.  

Between the Moon and Mexico - Philip Sparke
De titel heeft geen verborgen betekenis en werd juist gekozen omdat het de stijl of vorm van het werk niet vooraf zou bepalen. De componist wilde zien wat voor soort stuk er zou ontstaan als de enige invloed was wat al was geschreven. Het resultaat is een soort van muzikale collage waarin verschillende muzikale elementen, gaande van twee of drie tonen tot complete melodieën, op grond van hun context van belang zijn. In zekere zin is het stuk uit zichzelf gegroeid. 
Een voorzichtige opening waarin de bandklank wat geknepen over komt. Technisch is het voorlopig goed te doen voor de band. Sommige sololijnen zijn niet zo besteed aan de band, maar er zijn zeker passages die erg goed klinken. Opnieuw is de band veel minder effectief in het langzamere gedeelte met sololijnen. Bravo cornet, die zowel de folkachtige melodie als de cadenza prachtig neerzet. Ondertussen gebeuren er toch wel ongelukken en is de stemming niet steeds optimaal. De overgangen tussen de verschillende melodische elementen die om voorrang knokken hebben steeds even nodig en daardoor verwateren de contrasten. In de Finale zijn de keuzes van wat moet prevaleren niet goed meer te horen. En het slot is wat onevenwichtig, maar toch kan de band terugzien op een knappe uitvoering van dit zeer complexe werk. 


Kon. BB de Grensbewoners Smeermaas (Danny Aerden)

1 Brassband Panta Rhei (Tim de Maeseneer)

Thyellene (The Battle on the Heath) - Kevin Houben 
Het Misterioso is een beetje aan de veilige kant, daarmee maakt de band wel een goede start. Aan balans is veel aandacht besteed, juist ook die tussen blazers en slagwerk. Op sommige momenten is de articulatie niet helemaal helder en wat dik. De dynamiek in de slagwerkpassage (Narrante) zou iets verfijnder kunnen. Goede passages volgen elkaar op in wat toch een erg fijne opening van deze contest is. In het Grave sluit het samenspel in de bassen niet helemaal, maar het slot is feestelijk.  
 
Leonardo - Philip Wilby
Een grote verzameling van de schetsboeken van Leonardo da Vinci wordt bewaard in de Queen's Library in Windsor Castle en veel van zijn ideeën en uitgangspunten zijn gemakkelijker te achterhalen uit deze proeven dan uit zijn meer voltooide werken. In het bijzonder, zijn studies van turbulentie, van golven en stromingen, en de rationele ontwerpen achter blijkbaar chaotische wanorde hebben een speciale resonantie aan onze huidige leeftijd. 

Wilby's compositie heeft een reeks van deze schetsen als springplank genomen. Ze vertalen zijn visuele studies in puur muzikale termen en transformeren om beurten hun beelden, turbulent of intiem, mechanistisch of heraldisch, tot een compositie die zijn energie ontleent aan Leonardo's geweldige voorbeeld. 

In de proloog laat Panta Rhei het een beetje liggen met grof spel. De techniek is niet echt doorzichtig en het duurt even voordat de band weer lekker zit te spelen. De studie in turbulentie laat passages horen die fijn zijn uitgewerkt, maar de technische details blijven soms onhoorbaar. Inventions en Cantilena laten mooie lijnen horen met goede solisten zonder dat het echt pakkend is. De overgang naar de volgende Fuga is wat minder helder. De Finale geeft het stuk een onbevredigend einde. 


Brassband Panta Rhei (Tim de Maeseneer)

Loting:

1 Brassband Panta Rhei (Tim de Masseneer)

2 Kon. BB de Grensbewoners Smeermaas (Danny Aerden)

3 Brassband Scaldis (Raf van Looveren)

4 Brassband Bacchus (Bart Van Neyghem)

5 Brassband Gent (Luc Vertommen)

6 Braz'Art (Geert Verschaeve)

Jury: Bob Childs (UK), Reid Gilje (NO), Mareika Gray (UK)

Verplicht werk: Thyellene (The Battle on the Heath) van Kevin Houben

Vrije werken: Between the Moon and Mexico (Philip Sparke), Concerto for Band (John Golland), La Divina Commedia (Hendrik de Boer), Leonardo (Philip Wilby), The Land of the Long White Cloud (Philip Sparke), The Lowry Sketchbook (Philip Wilby).