NBK 2018: Viking Age een dankbare keuze voor de 3e divisie

Laatste update om 00:18 op Saturday, 27 October

Voor de uitslagen, klik hier

8 Apollo Grou (Piet Visser): Apollo ongelukkig
Apollo opent zeker niet te snel. De cornetsectie laat zich wat overvleugelen in het begin. Opvallend andere opvatting van deze dirigent. Het accelerando versnelt niet al te veel. In het Explorerdeel heeft de band veel moeite om bij elkaar te blijven. Dynamisch is het allemaal zeer beheerst en eerder wat aan de zachte kant. Stemmingsproblemen ontsieren het akkoord voor de cadenza. Ongelukjes blijven gebeuren, maar toch is Heritage het gedeelte waar de band laat horen wat het kan. Het tutti fortissimo is al even beheerst. De terugkeer van het eerste thema wordt geheel geraakt en met het slot is niets mis. 

7 Kunst en Vriendschap Meeuwen (Henk van Loon): Nette uitvoering van Meeuwen
Een fijne opening die alleen in balans wat minder werd naar het meno mosso toe. In het meno mosso is de richting wat minder goed te volgen. Sommige lijnen zijn minder goed te horen en de band klinkt wat grof in articulatie. De balans in de akkoorden in het 3e gedeelte is niet optimaal. Heritage heeft sfeer, al wordt het dynamisch niet spannend. Het tutti fortissimo laat horen dat er al heel wat klank in de band zit, maar dat nog niet iedereen muzikaal dezelfde kant op wil. Op zich wel een compleet plaatje voor Kunst & Vriendschap.

6 Immanuel Eemsmond (Jan Werkman): Bloeddorstige Vikingen bij Immanuel 
Zo’n snelle opening hebben we nog niet gehoord vanavond. Op het meno mosso neemt de dirigent fors terug om ook Explorer in een tempo van 170 in te zetten. Het leidt hier en daar tot problemen. De band pakt dynamisch fors uit. De lieftallige Vikingen van eerder op de avond zijn veranderd in redelijk bloeddorstige types. Immanuel gaat er helemaal voor. In Heritage laat de band horen ook een sfeer te kunnen bouwen, al blijft het dynamisch wat ruim. In het tutti fortissimo kraakt het soms en is het ensemblespel niet sluitend. Ook de stemmingsproblemen nemen toe. Het slot is passend bij deze stoere uitvoering. Een goed debuut in de 3e divisie voor Immanuel. 

5 Backum Brass Castricum (Vincent Verhage): Backum Brass pakt hoge tempi
De opening is fors en soms gaat een enkel instrument over de schreef. In het poco meno mosso krijgen alle elementen de aandacht. In Explorer ligt het tempo hoger dan voorgeschreven. Het samenspel is niet steeds samen. De balans in Raids is niet optimaal. Het tempo blijft aan de hoge kant en daardoor zijn sommige stemmen minder goed te horen en gebeuren ongelukjes. De inzet van Heritage is niet samen. Er wordt een mooie sfeer neergezet en het tutti fortissimo klinkt fraai, het hart van de band is jammer genoeg niet meer te horen. Het slot is beheerst neergezet.

4 Greidebrass Greidhoeke (Marco Middelberg): Greidebrass raakt gevoelige snaar 
In de opening laat Greidebrass een rond geluid horen. Hier en daar zijn stemmen daardoor moeilijk te horen. Het accelerando wordt niet sluitend gespeeld en ook in het Explorer heeft de band moeite om alles voor het voetlicht te brengen. In Raids is de balans tussen cornetsectie en het grootkoper verstoord. De melodieën van Explorer en Raids zijn goed vormgegeven. Heritage krijgt een mooie inzet en uitwerking. De band weet hier de gevoelige snaar te raken. Het tutti fortissimo krijgt een volle klank en bijna iedereen weet het tot een goed einde te brengen. Het slot overtuigt. 

3 Looft den Heer Beetgumermolen (Gijs Heusinkveld): Looft den Heer met overtuigende uitvoering 
Een stoere opening van Looft den Heer. De dirigent laat een andere opvatting horen vol lange muzikale lijnen. Er zijn momenten dat het ensemblespel niet geheel sluit. De delen volgen elkaar logisch op en de muziek stroomt. Slagwerk is niet altijd exact gelijk met de blazers. De passage naar de cadenza is fraai vormgegeven. De cadenza is misschien wat te fors. Heritage is comfortabel en heeft zeggingskracht. Vanaf het tutti fortissimo speelt de band met veel overtuiging naar het slot.

2 De Nije Bazún Britsum (Jaap Wils): Uitvoering van De Nije Bazún wint aan zeggingskracht
In de opening laat de band wat liggen, maar de euphonium passage overtuigt. In het Explorer gedeelte is het lastig om de verschillende ritmes tussen melodie en begeleiding helemaal synchroon te laten lopen. In Raids is de balans wat weg tussen slagwerk en blazers. Het karakter is hier goed getroffen en de backrow figuratie is effectvol. Zodra er in tweeën gedirigeerd wordt wordt het samenspel minder. De overgang naar Heritage is zeer sfeervol. Ook in Heritage wordt fraaie muziek gemaakt, jammer van de vlekjes. Het tutti fortissimo is beheerst van dynamiek, desondanks wat ongelijkheden. Gedegen einde. Een uitvoering die aan sterkte won naarmate de band verder kwam in het stuk.

1 Blaast de Bazuin Surhuisterveen (Theun van Leijen): wisselend optreden Blaast de Bazuin
Blaast de Bazuin laat het ruim aanwezige publiek kennismaken met Viking Age van Thierry Deleruyelle. De opening is gecontroleerd en zeker niet te sterk. De effecten van de vele fp aanduidingen zijn niet erg extreem uitgewerkt. In de euphonium melodie passage lijkt niet alles op zijn plek. Het Explorer deel laat ook momenten horen waarop het samenspel niet sluitend is. In Raids missen we een hoorbare tamtam. De band komt goed door de middendelen heen en de aanloop naar de cadenza is fraai. De inzet van Heritage is niet schoon en hier wordt niet gelijk gewisseld. Mooie klanken in het pianogedeelte, gevolgd door een vrij plotselinge overgang naar het tutti fortissimo, waarin de balans niet optimaal is. De tutti klank is ook naar het einde toe nog zeer beheerst.

Loting 3e divisie 
1 Blaast de Bazuin Surhuisterveen (Theun van Leijen)
2 De Nije Bazún Britsum (Jaap Wils)
3 Looft den Heer Beetgumermolen (Gijs Heusinkveld)
4 Greidebrass Greidhoeke (Marco Middelberg)
5 Backum Brass Castricum (Vincent Verhage)
6 Immanuel Eemsmond (Jan Werkman)
7 Kunst en Vriendschap Meeuwen (Henk van Loon)
8 Apollo Grou (Piet Visser)

Eerste band om 19.00 uur op het podium

Verplicht werk
Viking Age - Thierry Deleruyelle

Jury
Sheona White (Engeland), John Doyle (Engeland) en Luuk Tuinstra (Nederland)