EBK 2025: Keuzewerken: band 4

Laatste update om 13:43 op Saturday, 10 May

Band:the cooperation Band
Dirigent: Katrina Marzella-Wheeler

Jesus in Tibet - Simon Dobson

Het werk van Simon Dobson verwijst naar een ongefundeerde veronderstelling dat Jezus Christus het grootste deel van zijn volwassen leven niet in Judea heeft doorgebracht, maar veel verder weg. Er wordt opgemerkt dat er geen Bijbelse verwijzing is naar Jezus in de leeftijd van 12 tot 30 jaar – een bijzondere omissie die verklaard zou kunnen worden door zijn reizen op zoek naar de zuiverheid van de oosterse filosofie.
Er wordt melding gemaakt van zo'n man in het Evangelie van St. Issa (Issa de Arabische naam van Jezus in de islam), gevonden in een klooster in de Himalaya. Het vertelt over een profeet die zich jarenlang – en misschien zelfs de rest van zijn leven – in Tibet aan de boeddhistische leer heeft gewijd. Als dit waar zou zijn, zou het de wereld op zijn kop zetten. De componist verkent de mogelijkheden in vijf aan elkaar gekoppelde delen.

'Drie Koningen uit het Oosten' zijn niet alleen getuige van zijn geboorte, maar profeteren ook zijn roeping naar het oosten. 'Songs of Second Temple' speelt zich af vóór de verwoesting van de tweede tempel van Herodes, en de geluiden van oude sjofarhoorns die daarmee gepaard gingen. 'De Zijderoute' markeert de reis van Jezus langs de beroemde handelsroute, terwijl 'St. Issa' markeert zijn laatste aankomst en toewijding aan een vredige, serene meditatie. 'Nirvana or Retribution' ziet de terugkeer van Jezus naar zijn thuisland en zijn Bijbelse lot – al laat de muziek de vraag open of dat inderdaad is gebeurd. Misschien werd hij gekruisigd en bereikte hij de verlichting. Misschien is hij gevlucht en heeft hij zijn leven in stille meditatie doorgebracht in de heuvels van Kasjmir in India.

The Cooperation Band, onder leiding van Katrina Marzella, is vandaag de tweede band die deze compositie uitvoert. Het eerste deel, ‘Three Kings from the East’, opent gedecideerd. In het Mysterioso zijn er enkele kleine onzuiverheden, maar de trombonist herstelt direct. Het samenspel is net niet volledig sluitend; bij het Fanfare Pesante vallen de grote dynamische verschillen tussen de signalen op, al zorgt dit soms voor stemmingsproblemen.

‘Songs of Second Temple’ begint met een wat te luide cymbaalslag, waarna het geheel in de zaal vervolgens wat moeizaam klinkt. Het ensemble – met name solo cornet, flugel, bariton en Es-bas – is niet altijd helemaal zuiver en in balans. ‘The Silk Road’ start wat aarzelend, waardoor de techniek niet optimaal overkomt in de zaal, maar richting het Meno Mosso neemt de energie duidelijk toe. In een lastige solopassage heeft de flugel het zwaar.
‘The Gospel of St. Issa’ wordt sfeervol geopend door hoorn en trombone. Marzella kiest prachtige lijnen, waardoor de band fraai klinkt. De overgang van een krachtig fortissimo naar ‘Nirvana or Retribution’ verloopt soepel; de band groeit zichtbaar in vertrouwen en muzikaliteit. Het uitbundige spel richting ‘Serene and Surreal’ is energiek, al zijn er nog wat oneffenheden in de solo’s. Het presto verloopt stabiel en in goed samenspel, wat zorgt voor een energiek slot van deze Schotse vertolking.

Onder leiding van Katrina Marzella laat The Cooperation Band een betrokken en expressieve uitvoering horen. Ondanks enkele technische en ensemble-uitdagingen komt de muzikale diepgang en het karakter van het werk goed tot uiting.


CU Brass dankt haar sponsoren, waaronder Adams Musical Instruments