
EBK 2025: Keuzewerken: band 2
Band: Foden's Band
Dirigent: Russel Gray
Jesus in Tibet - Simon Dobson
Het werk van Simon Dobson verwijst naar een ongefundeerde veronderstelling dat Jezus Christus het grootste deel van zijn volwassen leven niet in Judea heeft doorgebracht, maar veel verder weg. Er wordt opgemerkt dat er geen Bijbelse verwijzing is naar Jezus in de leeftijd van 12 tot 30 jaar – een bijzondere omissie die verklaard zou kunnen worden door zijn reizen op zoek naar de zuiverheid van de oosterse filosofie.
Er wordt melding gemaakt van zo'n man in het Evangelie van St. Issa (Issa de Arabische naam van Jezus in de islam), gevonden in een klooster in de Himalaya. Het vertelt over een profeet die zich jarenlang – en misschien zelfs de rest van zijn leven – in Tibet aan de boeddhistische leer heeft gewijd. Als dit waar zou zijn, zou het de wereld op zijn kop zetten. De componist verkent de mogelijkheden in vijf aan elkaar gekoppelde delen.
'Drie Koningen uit het Oosten' zijn niet alleen getuige van zijn geboorte, maar profeteren ook zijn roeping naar het oosten. 'Songs of Second Temple' speelt zich af vóór de verwoesting van de tweede tempel van Herodes, en de geluiden van oude sjofarhoorns die daarmee gepaard gingen. 'De Zijderoute' markeert de reis van Jezus langs de beroemde handelsroute, terwijl 'St. Issa' markeert zijn laatste aankomst en toewijding aan een vredige, serene meditatie. 'Nirvana or Retribution' ziet de terugkeer van Jezus naar zijn thuisland en zijn Bijbelse lot – al laat de muziek de vraag open of dat inderdaad is gebeurd. Misschien werd hij gekruisigd en bereikte hij de verlichting. Misschien is hij gevlucht en heeft hij zijn leven in stille meditatie doorgebracht in de heuvels van Kasjmir in India.
Foden’s Band presenteert gelaagde, gedurfde vertolking van Jesus in Tibet
Foden’s Band opent als eerste met de recente compositie Jesus in Tibet van Simon Dobson, onder het toeziend oog van juryleden Frode Amundsen, Michael Bach en Jan de Haan. De uitvoering begint met het eerste deel Three Kings from the East, waarin de balans bij het mysterioso net niet optimaal is, maar waarin mooi opgebouwde akkoorden en een machtige bassound indruk maken. Het hoge koper excelleert met heldere articulatie, en het geheel wint snel aan overtuiging.
In Songs of Second Temple wordt het klankbeeld schriller en ontstaat een geladen sfeer. De quasi-cadenza verloopt niet helemaal vlekkeloos, maar de sfeer is treffend. We horen hoop en reflectie, mooi vloeiend gebracht, al laat de stemming hier en daar wat ruimte voor verbetering. De euphonium maakt indruk met een fraai uitgevoerde cadens.
Het derde deel, The Silk Road, begint met strakke ritmiek en pittige articulatie. Vooral de bassen laten zich hier van hun beste kant zien. De muziek beweegt zich daarna soepel richting een licht en transparant Leggiero, waarin solistische bijdragen van trombone, hoorn en flugelhorn overtuigen – al is niet elk moment qua timing even sluitend.
Met The Gospel of St. Issa toont de band zijn sonore klank en balans. De tuning blijft een aandachtspunt, maar de muzikale zeggingskracht is sterk. Dobsons werk vraagt veel van de dynamische reikwijdte, en Foden’s zoekt die grenzen hier nadrukkelijk op – met resultaat.
In het slotdeel, Nirvana or Retribution, zet de band het accelerando naar het Vivace con fuoco iets laat in, maar technisch klinkt het krachtig en trefzeker. De uitersten worden opgezocht, maar blijven net binnen de controle.
Foden’s Band brengt een gelaagde en gedurfde interpretatie van Dobsons werk. Solistische bijdragen zijn overtuigend en het ensemble weet de sfeer van elk deel raak te treffen. De uitvoering is bij vlagen wat scherp en aan de luide kant, maar de muzikale intentie blijft duidelijk hoorbaar. Jesus in Tibet komt tot leven in een versie die blijft boeien en tot nadenken stemt.
CU Brass dankt haar sponsoren, waaronder Muziekcadeautjes.nl