EBK 2025: Keuzewerken: band 1

Laatste update om 12:59 op Saturday, 10 May

Band: Brass Band Treize Etoiles 
Dirigent: Frédéric Théodoloz 

A Gabrieli Fantasy  - Bert Appermont
'A Gabrieli Fantasy' is een uitgebreide verkenning van 'Canzon in Double Echo a 12', geschreven in 1608 door de Italiaanse componist Giovani Gabrieli. De Belgische componist Bert Appermont koppelde in het werk vijf elementen op basis van drie zogenaamde koren (groepen koperblazers), die zowel afzonderlijk als samengevoegd spelen. Deel 1 presenteert de originele melodie, die al snel wordt aangepast naar de vorm van een Toccata. Daarna volgen Chorale, Scherzo en een sarcastische canon tussen de drie groepen. De finale brengt de muziek terug naar zijn glorieuze thema, waarna het prestissimo-einde alle elementen samenvoegt tot een glorieuze climax.

(Tekening: Marianne Groothof)

Brass Band Treize Étoiles opent sterk met overtuigende vertolking vol contrast en controle
Opnieuw als eerste op het podium, laat Brass Band Treize Étoiles – de kampioen van de afgelopen twee edities – zich meteen gelden met een krachtige en beeldende opening. De inzet is expressief en betekenisvol, al lijkt de start van de toccata net niet volledig synchroon. Toch toont het ensemble zich al snel van zijn beste kant: strak samenspel, veel technische precisie, en een opvallende bereidheid om muzikaal risico te nemen, wat leidt tot meeslepende momenten.

Alle secties opereren op een indrukwekkend niveau; grote, sonore tutti-passages wisselen af met subtiele, breekbare delen. De chorale opent sfeervol en mysterieus, precies zoals de partituur voorschrijft. Het daaropvolgende adagio wordt met veel gevoel uitgevoerd – ingetogen, maar uiterst expressief. De solisten leveren stuk voor stuk fraaie bijdragen af, met een uitzonderlijk gevoel voor frasering en toonvorming. De balans tussen band en percussie is voorbeeldig, en de aandacht voor dynamiek zorgt voor een natuurlijke spanningsboog richting het vivace.

Daar barst het speelplezier echt los: de solisten glijden moeiteloos door hun snelle loopjes, ondersteund door een transparant en feilloos begeleidend ensemble. Het geheel klinkt als een Zwitsers uurwerk – ritmisch stabiel, kraakhelder en consistent.

De opmaat naar de finale is imposant. De band straalt energie uit, en richting het slot wordt er met schijnbaar gemak nog een versnelling bijgeschakeld. De dynamische verfijning blijft daarbij volledig intact. Het resultaat is een uitvoering vol overtuiging, kracht en muzikaliteit.

Het publiek reageert met een explosie van enthousiasme – dit was topklasse brass op z’n best.




CU Brass dankt haar sponsors waaronder Willy van de Pol Reparatieatelier