
EBK 2025: Testpiece: band 9
Band: the cooperation Band
Dirigent: Katrina Wheeler-Marzella
Resultaat 2024: geen deelname
Transitions in Energy
Fredrick Schjelderup is de componist van de Championship Section Set Test Piece.
Olav M. Skår ontwikkelde het oorspronkelijke concept van het stuk. Het stuk reflecteert op de rol van energie in de ontwikkeling van de aarde en de samenleving, klimaatproblemen en hopelijk een positieve toekomst.
Transitions in Energy is geschreven in drie delen: The Past, The Present en The Future, die in elkaar doorlopend worden gespeeld. The Present bevat een "In Memoriam" voor het Alexander L. Kielland boorplatform, de meest ingrijpende olie- en gasramp in Noorwegen, die kapseisde tijdens een storm op 27 maart 1980. 123 mensen kwamen om het leven en velen in Noorwegen zoeken nog steeds naar een volledige afsluiting.
Een primeur op topniveau: Katrina Marzella-Wheeler overtuigt als dirigent
Vandaag kende het Europese podium een historische primeur: voor het eerst stond een vrouw als dirigent op het allerhoogste niveau op het wedstrijd-podium. Katrina Marzella-Wheeler, zelf geen onbekende in de wereld van topbrass, maakte deze mijlpaal meer dan waar. Met stijl en controle leidde zij haar band door de introductie van Transitions in Energy, waarin de balans uitstekend was en de band zich onderscheidde met een warme, karaktervolle sound. Het Gaia-thema kreeg de ruimte in de secties en klonk overtuigend.
The Big Bang klonk krachtig en groots, al waren er opvallend veel bijgeluiden in de stillere passages. De dynamiek werd goed benut en het spel was technisch verzorgd, met fraai opgebouwde lijnen. Gaia Earth imponeerde opnieuw qua klank, hoewel de inzet niet geheel synchroon leek. The Present toonde lichte technische onrust, maar bleef dynamisch goed in balans. De gedempte passage was bijzonder fraai en bijna dromerig van karakter. De articulatie zat vol nuance, wat richting en diepte gaf aan de uitvoering tot dan toe.
De band bleef dicht bij de partituur en schuwde het opzoeken van zachte dynamiek niet, wat zorgde voor muzikale spanning en zeggingskracht. Interlude was sereen van sfeer en raakte de emotionele kern van het werk. De solistische bijdragen waren overtuigend en aansprekend – volledig in lijn met de intenties van de componist. Het was muziek die naar binnen keerde, en Marzella wist dit op treffende wijze tot uiting te brengen.
A Sea Full of Roses klonk veelzeggend en indrukwekkend, met een stilte die werkelijk binnenkwam, gevolgd door een sterke opbouw richting het slotdeel. A Prayer bracht verstilling en intensiteit, met prachtige momenten die beklijven.
Een indrukwekkende bijdrage van The Cooperation Band, onder bezielende leiding van een zeer kundig dirigent.
CU Brass dankt haar sponsoren, waaronder Brasstime Radio