
EBK 2025: Testpiece: band 2
Band: Brass Band Oberösterreich
Dirigent: Gunther Reisegger
Resultaat 2024: 10e plaats
Transitions in Energy
Fredrick Schjelderup is de componist van de Championship Section Set Test Piece.
Olav M. Skår ontwikkelde het oorspronkelijke concept van het stuk. Het stuk reflecteert op de rol van energie in de ontwikkeling van de aarde en de samenleving, klimaatproblemen en hopelijk een positieve toekomst.
Transitions in Energy is geschreven in drie delen: The Past, The Present en The Future, die in elkaar doorlopend worden gespeeld. The Present bevat een "In Memoriam" voor het Alexander L. Kielland boorplatform, de meest ingrijpende olie- en gasramp in Noorwegen, die kapseisde tijdens een storm op 27 maart 1980. 123 mensen kwamen om het leven en velen in Noorwegen zoeken nog steeds naar een volledige afsluiting.
(tekening: Marianne Groothof)
Brass Band Oberösterreich speelt degelijk, maar behoudend
Na een uitermate indrukwekkende opening door Treize Étoiles kiest Brass Band Oberösterreich onder leiding van Gunther Reisegger voor een minder gedurfde benadering. De foutgevoelige opening wordt voorzichtig benaderd, waarbij duidelijk is dat het vermijden van risico’s centraal staat. De klank van de band komt helder over in de zaal, al klinkt de technische uitvoering wat ruw en onafgewerkt.
De opbouw richting Interlude mist enige spanning, waardoor dit deel wat vlak aanvoelt. De solisten openen het middendeel met een ruime dynamiek, wat ten koste gaat van de intimiteit en zeggingskracht. Hoewel de balans binnen de band goed is, zorgt het algehele volume ervoor dat subtiele lagen verloren gaan.
Het In Memoriam vormt een fraai moment in het optreden. De sfeer wordt overtuigend neergezet en kent een mooie spanningsopbouw. De fermate, die ruimte zou kunnen bieden voor reflectie, wordt echter vrij snel beëindigd, waarna het slotdeel The Future direct inzet.
In dit laatste deel vult de zaal zich met een rijke klankmassa, maar hierdoor raken details op de achtergrond. Richting het einde ontstaat lichte onbalans, met name in het Meno Mosso (Prayer), waar de dynamische verschillen vervlakken. Dat komt de sfeeropbouw niet ten goede.
De uitvoering toont aan hoe veeleisend Gaia van Stijn Schjelderup is. De partituur stelt hoge eisen aan balans, controle en dynamiek – en legt genadeloos de spanningsvelden bloot waar deelnemers mee moeten omgaan.
CU Brass dankt haar sponsoren, waaronder Willy van de Pol