GSF 2025: 4e Divisie: Concordia Wânswert

Laatste update om 16:39 op Saturday, 12 April

CMV Concordia – Wânswert  
Dirigent: Gouke Wielenga, 31 leden 

March of the Cobblers – Bob Barratt, Edrich Siebert 
Anthem from “Chess” – arr. Andrew Duncan 
I Wil Follow Him – arr. Goff Richards 
Solisten : Johannes Hoogland, Hendrik van Zuiden, Willem Tolsma – Trombone 
Convergents – Franco Cesarini


CMV Concordia – Wânswert o.l.v.Gouke Wielenga

En de start van de 4e divisie is een feit met de mars 'March of the Cobblers; deze levendige mars, gecomponeerd door Bob Barratt en gearrangeerd door Edrich Siebert, is een klassieker binnen het brassbandrepertoire. Mooi van tempo, aandacht voor dynamiek: we zijn erg prettig van start!

"Anthem" is een krachtig nummer uit de musical Chess, gecomponeerd door Benny Andersson en Björn Ulvaeus, met teksten van Tim Rice. Het arrangement voor brassband door Andrew Duncan; de uitvoering heeft wat vlekjes links en rechts, maar als de dynamiek vergroot, kunnen we genieten van een geweldig diepe bandklank; prachtig!


Drie solisten uit de band (Johannes Hoogland, Hendrik van Zanten, Willem) klinken fantastisch in het bekende I Will Follow Him – Origineel door Franck Pourcel & Paul Mauriat | Arr. Goff Richards."I Will Follow Him" werd oorspronkelijk uitgebracht als instrumentaal stuk getiteld "Chariot" door Franck Pourcel in 1961. De bekendste versie is die van Little Peggy March uit 1963, die wereldwijd een hit werd.

"Convergents" is een compositie voor harmonieorkest, gecomponeerd door de Zwitserse componist Franco Cesarini in 1990 en opgedragen aan de leden van Stadtjugendmusik Zürich en in 1991 omgeschreven voor de brassband bezetting . Het werk is opgebouwd rond drie thema's die, na afzonderlijk te zijn geïntroduceerd, samenkomen in een triomfantelijk slot.
De start klinkt wollig; we bespeuren wat onbalans in de introductie. Daarnaast verrast de enorm warme sound van het laag koper. Het Adagio espressivo is ruim van dynamische opzet, en dat doet wat af aan de intenties van dit gedeelte. De start van het Allegro is daarentegen superzacht; klasse! De verdere opbouw is gecontroleerd. Naar het slot verliest het werk wat aan spanning.