NBK 2024: Musici uit de kampioensdivisie

Laatste update om 09:46 op Wednesday, 23 October

CU Brass spreekt in aanloop naar de NBK met musici over het werk 'The Lost Circle' van componist Jan Van der Roost. We krijgen zo een persoonlijk inkijkje in deze periode vol repetities, studiedagen en try-outs. Aan het woord de derde cornetspelers van Provinciale Brassband Groningen, Ronald Dijkhuizen en Annemarieke Bos.

De 3e cornetsectie van PBG

Het verplichte werk dit jaar, The Lost Circle van Jan Van der Roost, staat bekend om zijn complexe structuur en dramatische contrasten. Wat zijn volgens jullie de grootste technische en muzikale uitdagingen voor jullie partij in dit werk?
We zoeken in de backrow de uitdaging in het samenspel en de balans binnen de sectie, maar ook in verhouding tot de andere secties. Sommige passages zijn samen met de trombones, andere weer met de alten en solocornetten. We doen altijd ons uiterste best om ons zo goed mogelijk aan hen te conformeren. 

Hoe lang zijn jullie actief als muzikanten bij PBG? 
Ronald sinds 2005 en Annemarieke sinds 2011. We hebben beiden op verschillende plekken gezeten, maar zijn altijd de vaste gezichten op de achterste rij. Door zo lang samen te spelen leer je elkaars spel goed kennen en op elkaar af te stemmen, waar we nog steeds ons plezier uit halen. Buiten dat blijft het een leuke uitdaging om jong talent op de achterste rij te coachen. 

Wat is jullie eerste indruk van The Lost Circle als derde cornettisten? Hoe verschilt deze compositie van andere werken die in het verleden zijn uitgevoerd tijdens de NBK?
The Lost Circle is een prachtig stuk om naar te luisteren. Het ligt goed in het gehoor en is heel beeldend. Echt een stuk met een eigen identiteit. Zodra je het gaat spelen merk je dat het alsnog erg complex in elkaar zit en dat elke sectie flink uitgedaagd wordt. Eén van de grootste verschillen met andere NBK-werken is het feit dat er geen enorme solocadenzen in zitten. Dit werk richt zich echt op samenspel. 

Mensen die minder bekend zijn met het fenomeen brassband zijn verrast door de intensiteit van oefensessies, optredens enz. Is dit herkenbaar voor jullie? Hoeveel tijd steken jullie zelf wekelijks in deze (topsport) hobby?
Dit is zeker herkenbaar. De brassband als orkestvorm is minder bekend als bijvoorbeeld symphonie- of fanfareorkesten. Als mensen het al niet kennen vanwege de mindere populariteit verbaast het ze des te meer dat je er zoveel tijd in steekt. Als ik dan vervolgens uitleg dat de brassband zijn eigen klankkleur en charme heeft en dat een van de leukste hobby's is om in groepsverband muziek te maken, kunnen ze dat ook wel begrijpen.

In veel van Van der Roost's werken is er een sterke focus op balans en samenspel tussen de secties. Hoe ervaren jullie dit in The Lost Circle als cornettisten en hoe werkt de band aan deze balans tijdens repetities?
Het samenspel en balans tussen de secties is absoluut één van de uitdagende aspecten van The Lost Circle. Gerk Huisma, onze dirigent, stuurt uiteraard bij waar nodig en we maken daarnaast gebruik van opnames van repetities waardoor we een beter idee van de balans krijgen.

Provinciale Brassband Groningen is zeer constant de laatste jaren met hoge klasseringen op het NBK-podium, maar ook tijdens DOBC presteerde de band zeer solide. Waar ligt de kracht van deze band om zo constant te presteren?
We hebben een grote werklust en die energie blijft ons motiveren om alles uit de kast te halen voor het beste resultaat. Daarnaast is de gezelligheid ook heel belangrijk. We zitten graag met een biertje aan de bar en die ontspanning staat in goede balans met de inspanning die we op onze instrumenten leveren.