Terugblik EBK Malmö 2023

Laatste update om 13:37 op Monday, 15 May

Nederlandse inbreng
Meerdere Nederlandse muzikanten waren actief in Zweden: Danieke Faber nam deel aan de 9e editie van de European Soloist Competition. Roas Kuipers, Merle Esselink en Guillaume Strijdhagen waren actief in de European Youth Brass band 2023. En natuurlijk was Soli Brass uit Leeuwarden de Nederlandse vertegenwoordiger in de Championship-section van de Europese Brassband Kampioenschappen.

Ambiance
Malmö Live Konserthus voldeed uitstekend aan de vereisten voor de bands om zich goed te kunnen presenteren; een ruim podium voor de musici en voor de bezoekers een goede zetel in een sfeervolle zaal. De circa 1700 stoelen waren zeker niet altijd bezet; brassband liefhebbers zijn kieskeurig in het luisteren. Bij sommige bands zat de zaal slechts 1/3 vol (of 2/3 leeg zo u wilt…). Prima bereikbaarheid, schoon en goed toegankelijk! Trade-stands stonden wel wat buiten de wandelroute van het publiek..
 
Testpiece
Verdeelde meningen over het verplichte werk zijn er al jaren; werken zouden te moeilijk zijn voor de bands, niet toegankelijk zijn voor het publiek: het zijn vaak gehoorde opmerkingen. Het werk van de Zweedse componist Joel Thoor Engström was voor elke band goed speelbaar, zo bleek. Het publiek was over het algemeen positief over het werk; bands houden de kaarten liever op de borst, maar in het informele circuit was er wel kritiek over de moeilijkheidsgraad. En, dat mag. Je speelt tenslotte op hét podium waar de beste bands spelen en dan mag (en moet) de muziek veeleisend zijn.

Tendens
Wat viel nog meer op in Malmö? Als je kijkt naar de bands dan zie je dat de orkesten uit Noorwegen, Zweden, Zwitserland veel jonge musici in de gelederen hebben met een ongelofelijke muzikale opvoeding. Landen waar vanuit de overheid cultuur (in brede zin) als belangrijk onderdeel ziet van de ontwikkeling van het jonge kind. Genoemde landen profiteren daar absoluut van en landen als Frankrijk, Nederland ontkomen niet aan een karige groei van de brassband beweging (en dus ook het niveau) om echt mee te kunnen doen om de (hoofd) prijzen. Hoe krijgen we een kentering in de houding van politiek als het gaat om de mogelijkheden voor kinderen om toegankelijk muziekonderwijs te krijgen? Ligt hier een taak voor de KNMO en andere bestuursorganen?

Keuzewerken
Werken van tien componisten stonden op de lessenaar bij de bands. Ze worden steeds begaafder in het toepassen van percussie-instrumenten in hun composities: Oliver Waespi, Thierry Deleruyelle, Christian Brant (nickname voor Nigel Clarke) zijn hier mooie voorbeelden van. Het blijft verbazingwekkend hoe ver soms de grenzen worden overschreden in fortissimo’s, maar de pianissimo’s bleken slechts voor enkele bands weggelegd, en dat is jammer.
We noemde eerder Thierry Deleruyelle al; we kregen van de (uiteindelijk winnende band) 13 Étoiles een voorproefje van Sand and Stars. Dat is het verplichte werk voor de kampioensdivisie tijdens de komende NBK. Een dappere keuze van de Stichting NBK want het werk is zeer uitdagend! Om wat opvallende uitvoeringen te noemen: Antiphonies on Themes by William Bird (Waespi), Are we Dark Inside (Neurohr), Diary of a Madman (Brant) leidden tot veel lovende reacties. Echter ook bekendere werken werden zeker gewaardeerd bij het publiek (A Gabrieli Fantasy (Appermont), Horror Show (Dobson) Other Lives (Waespi).

Wat kan loting doen?
De kampioen van Nederland in 2021, Soli Brass, maakte na een intensieve voorbereiding haar opwachting op het Europese podium. In de rijke historie van de Friese band behaalde de band op dit podium indrukwekkende successen. De laatste deelname dateerde van 2006 en 17 jaar later zit er een bijna compleet andere band. De loting was niet echt heel gunstig. Het verplichte werk moesten de Leeuwarders spelen tussen de twee Europese toporkesten Black Dyke en Cory in. Enige onervarenheid en wat spanning op dit podium en dan eindig je zomaar in de onderste regionen. Dirigent Anne van den Berg kijkt terug en was, na het luisteren van de eerste Own-Choice werken, enorm onder de indruk van Eikanger en het niveau wat ze brachten. Van den Berg geeft aan dat als een Noorse of Zwitserse band een 20% mindere dag heeft dat ze dan nog steeds hele goede bands en dat dat in Nederland echt anders is. Als een Nederlandse band een mindere dag heeft, eindig je meteen in de onderste regionen. Hij vindt dat Soli Brass het in het vrije werk in de eerste maten heeft laten liggen. Ook het feit dat in Nederland geen keuzewerken worden gespeeld, helpt niet mee.

Het was voor Van den Berg en zijn band een supermooie ervaring. Bij Soli gaat de focus nu al vroeg op de NBK met dat zeer uitdagende verplichte werk Sand and Stars. Ze gaan vroeg beginnen met sectierepetities om straks goed geprepareerd aan de start te staan op de NBK begin november in Utrecht.