BBK 2022: Brass Band Willebroek, plichtwerk

Laatste update om 13:34 op Sunday, 27 November

De meervoudig kampioen betreedt het podium; ondanks wat kleine oneffenheden starten ze voortvarend. Wat onmiddelijk opvalt is de controle in de soprano cornet. Het Capriccio wordt zeer gedecideerd opgezet, veel details zijn hoorbaar en alles is aangenaam stevig van karakter. 

Richting La Danza ontstaan in de bas-sectie wat kleine oneffenheden. Het Danza daarna wordt met zeer veel energie gebracht zoals we gewend zijn van de band uit Willebroek. De solistische passages aan het einde van dit deel zijn niet geheel vrij van braampjes, maar muzikaal is het zeker wel. In het Processional valt de compacte klank van de band op binnen hoorn/bariton sectie. De bassen zorgen hier voor een zeer aangenaam geluid. 

Het La Danza 2 wordt zeer exact opgezet en dit blijft het gehele deel overeind, er zijn heel veel details te horen die bij eerdere uitvoeringen nog niet opgevallen zijn. De stemming valt zeer positief op in dit deel. 

Het Arias and Duets wordt benut om de hoekpunten van de band in de schijnwerpers te zetten. Zoals het deze band betaamt doen ze dit ook vol overgave, de hoornsolo is van eenzame schoonheid, begeleid door een fantastische Ebbas. De daaropvolgende solo in de flugel wordt met heel veel beheersing en prachtige muzikale lijnen gespeeld. In de cornetsectie is duidelijk dat van de principal tot de laatste plek op derde cornet alleen maar kwalitatief uitstekende muzikanten zitten, wát een warm geluid van deze sectie. De solo in de cornet wordt samen met de euphonium prachtig uitgevoerd. In het Molto Tranquillo spreekt de muziek en de band weet ons in het hart te raken met dit deel, kippenvel! Hier wordt met zoveel devotie het Luthers koraal gebracht, de zaal wordt op fenomenale wijze meegenomen in de wereld die Gregson op papier wist te zetten. 

Een uitvoering die even op gang moest komen, maar deze groeide tot ongekende hoogte. Compliment voor Frans Violet en band.