2e divisie heeft handen vol aan Signature

Laatste update om 11:01 op Saturday, 30 October

Signature: Fantasy in two movements van Hendrik de Boer is het verplichte werk voor de tweede divisie. Het werk is geschreven in een vrije fantasievorm en bestaat uit twee losse delen, die beide weer opgebouwd zijn uit drie samenhangende gedeelten. 

Deel 1: Prologue, Toccata en Cadenza’s
Leidmotief in het eerste deel is B-D-Bes: een muzikale handtekening afgeleid van de initialen H-D-B (in het Duitse notenschrift B-D-Bes). Deze handtekening herbergt een constante afwisseling tussen majeur en mineur. De muziek in de Prologue is erg beeldend, misterieus in aanvang, maar dan groots en vol drama. De chromatiek laat de muziek in golven over je heen komen om vervolgens terug te keren naar een uitgesponnen misterioso. De Toccata opent opnieuw met de handtekening van de componist, maar nu in korte ritmische achtste noten. Het is de opmaat naar een deel vol vaart, ritmiek en techniek. Gaandeweg worden triolen geïntroduceerd en neemt het tempo nog wat toe, om vervolgens te eindigen in een climax en een groot contrast te creëren met het 3e gedeelte Cadenza's. Het materiaal van de openingsmaten wordt hier in opnieuw een misterioso verder uitgebouwd. Het melodisch slagwerk geeft de muziek een betoverende sfeer. Daartegen horen we korte melodische fragmenten vaak in koppelverband gespeeld tegen een harmonie die gevormd wordt door de drie tonen van de handtekening. Invloeden van Shostakovitch zijn hier gemakkelijk te herkennen.   

Deel 2: Elegy in B-minor, Tarantella & Apotheosis en Epilogue
Het tweede deel is een ode aan dochter Benthe Marit (*2016), aan wie het werk ook is opgedragen. Verschillende emoties als blijdschap en trots, maar ook momenten van ongerustheid en twijfel zijn muzikaal verklankt in dit deel. De gekozen toonsoort refereert aan haar initialen BM. De sfeer die de Elegy ademt is er een van een Sicilienne. Liefdevolle schoonheid klinkt, slechts verstoord door de bass drum, die als een bonkend hart de angst hoorbaar maakt. Uiteindelijk overwint de hartstocht, waarna de trombone het laatste woord heeft. De muziek van Tarantella & Apotheosis doet denken aan de Toccata van het eerste deel, maar nu in een tertiaire maatsoort. Ook hier een Ritmico waarin de componist verder zijn materiaal uitbouwt in opbouw naar de Epilogue, de climax van het werk waarin we nog een korte terugblik krijgen. 

Signature is een werk dat avontuurlijk geschreven is. Het geeft de 2e divisie bands volop de kans om hun kwaliteiten te etaleren, maar ook minder sterke punten van de band zullen hoorbaar worden. Daarmee vraagt het ook het nodige van de dirigenten. Met name de Elegy is prachtig vormgegeven en iets om als luisteraar naar uit te kijken.

Hendrik de Boer
Hendrik de Boer studeerde van 2007 tot 2012 euphonium en directie aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Daarnaast volgde hij voor beide studierichtingen masterclasses bij onder andere Steven Mead, David Childs en Allan Withington. Op dit moment is hij fulltime euphoniumspeler bij de Koninklijke Militaire Kapel ‘Johan Willem Friso’. De Boer is daarnaast gastdocent aan het Prins Claus Conservatorium. Naast zijn muzikale carrière richt hij zich de laatste jaren meer en meer op componeren en arrangeren. In 2018 kreeg hij de prestigieuze opdracht om het verplichte werk Mystic Echoes te schrijven voor de Challenge Section tijdens de EBBC. 

Hendrik de Boer