CD recensie: Brighouse & Rastrick presents The Music of Bliss & Howells

Laatste update om 11:20 op Sunday, 10 February

The Music of Bliss & Howells
Band: Brighouse & Rastrick Band
Dirigent: David Thornton
Catalogus nummer: DOY CD389

Dubbelportret
Met deze nieuwe CD van Brighouse & Rastrick heeft de band een prachtig dubbelportret afgeleverd van twee vooraanstaande componisten uit het gouden tijdperk van de brassbands. Beide geboren aan het eind van de 19e eeuw en verantwoordelijk voor werken die vandaag de dag hun waarde en muzikale schoonheid nog niet hebben verloren. Standaardrepertoire in een tijd waarin de brassbands ongekend floreerden, hier aangevuld met twee nieuwe transcripties van werken oorspronkelijk voor koperensemble en symfonie-orkest. Dirigent David Thornton geeft in alle opgenomen werken de muziek de kans om volledig tot klinken te komen, zonder verdere opsmuk. De tempi zijn zeer nauwkeurig gekozen en de opvatting is duidelijk met een ander doel dan tijdens een contest.

Arthur Bliss (1891 - 1975)
Arthur Bliss zag zijn studie in Cambridge en Londen onderbroken door WOI, waarin hij gewond raakte en een broer verloor. Na de oorlog vestigde hij zich in Londen en brak een succesvolle periode aan. In 1941 werd Bliss Director of Music bij de BBC en in 1950 Master of the Queen's Music. In deze hoedanigheid componeerde hij veel werken zoals fanfares bij koninklijke gebeurtenissen.

De schijf opent met de fanfare voor de burgemeester van Londen. Gekozen is om dicht bij de klank van een koperensemble te blijven en daarmee wijkt de wijze van opnemen ook af van de andere werken op dit album. Kenilworth, het verplichte werk voor de Nationals van 1936 krijgt een symfonische behandeling van Thornton, majestueus en met grandeur gespeeld. Greetings to a City werd oorspronkelijk geschreven voor de koperblazers van de American Wind Symphony Orchestra en is bedoeld om van beide kanten van de rivier de Theems te klinken. Paul Hindmarsh instrumenteerde het voor brassband. Zeer succesvol was de muziek voor het ballet Checkmate, waarin de Liefde en de Dood een schaakspel spelen. Eric Ball arrangeerde vier dansen voor brassband, waarvan de derde Ceremony of the Red Bishops, een mooi rustpunt is op de CD. De naam van de arrangeur ontbreekt vreemd genoeg op de tracklist. Bij een bloemlezing van de brassbandmuziek van Arthur Bliss mag The Belmont Variations niet ontbreken. Opnieuw een interessante uitvoering vanuit een duidelijke muzikale visie.

Herbert Howells (1892 - 1983)
Herbert Howells was al succesvol tijdens zijn studie. Vanaf 1920 doceerde hij compositie aan The Royal College of Music en deed dat bijna 60 jaar. Op een onderbreking van enkele jaren na, na het verlies van zijn zoon, componeerde Howells door tot op hoge leeftijd. Bliss schreef over Howells dat hij een briljant student was en dat het gemak waarmee Howells componeerde ontmoedigend voor hem was.

Pageantry is de enige mogelijke afsluiter van de schijf en wat een subliem gespeelde prachtig vormgegeven uitvoering is het geworden! In alle facetten laat Briggus hier horen waarom dit werk nog zo in de harten van de Britten zit. 26 jaar later was het voor Three Figures veel moeilijker om deze impact te maken. In een sterk veranderende wereld kwam deze muziek niet meer zo avontuurlijk over. Ook al is het nog steeds kwaliteitsmuziek. Dominic Longhurst maakte de transcriptie van een deel uit Howells' Requiem genaamd Requiem Aeternum. Dit is zeker een welkome aanvulling op het brassbandrepertoire. Het is aangrijpende muziek en zeer passend in de instrumentatie voor brassband. In de uitvoering van Brighouse met een goed gekozen geremdheid gespeeld.

Dit dubbelportret is zeker geslaagd. De programmering is even logisch als effectief. De uitvoeringen zijn technisch gaaf en vanuit een duidelijke visie opgezet. In het bijgevoegde boekje is naast de gebruikelijke informatie een onderhoudende bijdrage van Philip Wilby opgenomen. Hij brengt de componisten bij elkaar en verteld over zijn ontmoetingen met Howells. De CD aanschaffen of downloaden kan hier.

Tracklist:
1 Fanfare for the Lord Mayor of London (1967) Arthur Bliss

2-4 Three Figures (1960) Herbert Howells