Willebroek zoals altijd in de favorietenrol

Laatste update om 16:05 op Friday, 23 November

Met de Belgische Kampioenschappen voor de deur vroeg CUBrass aan principal cornettist Lode Violet hoe Brass Band Willebroek er voor staat en hoe de voorbereiding is verlopen.   

47 werken op de lessenaar 
Over de voorbereiding op het kampioenschap vertelt de man in de ‘hotseat’: “Er heerst een positieve druk over de band. Elke muzikant werkt toe naar haar of zijn beste vorm en als band is het eerste doel om een prestatie neer te zetten van Europees niveau. De voorbereidingen lopen niet anders dan andere jaren. We willen steeds een aantal extra repetities inplannen, alleen is het soms wat puzzelwerk door de drukke agenda van het orkest. Zo waren er tot eind oktober nog concerten en CD-opnames en stonden er in de laatste maanden maar liefst 47 werken op de lessenaar. Maar de band had zeker hetzelfde niveau op haar laatste try-out in vergelijking met vorig jaar, misschien zelfs wel sterker.”

39 jaar Frans Violet
Een van de geheimen van Willebroek is de vaste bezetting en met de komst van Young Brass Band Willebroek heeft de band zijn eigen opleidingsinstituut. Frans Violet staat ondertussen al 39 jaar voor Brassband Willebroek en veroverde 20 Belgische titels, 3 Europese titels en een wereldtitel. “Het is ongelofelijk hoe hij steeds weer de band weet te motiveren om boven zichzelf uit te stijgen. Dit heeft hij natuurlijk vooral aan zijn eigen werk te danken door het opleiden en kneden van alle muzikanten. De band hoopt hem altijd te belonen met een titel op zo'n Belgisch kampioenschap.”

Ook in deze editie zal Willebroek er zeer bekend uitzien. Helaas ontbreekt flugelspeelster Kristien Schuurmans nog steeds, ze miste ook al de Europese Kampioenschappen in Utrecht. Dit keer verwelkomt de band Gyda Matland van Eikanger Bjørsvik Musikklag als haar vervanger. Na de invalbeurt van Lode Violet bij de Noorse kampioen eerder dit jaar lijkt er een mooie wisselwerking tussen deze topbands te ontstaan.

Ervaringen met REwrite RElapse
“Het publiek op de try-out wist het plichtwerk wel te waarderen, dit doet ons toch enigszins deugd. Toen het werk de eerste keer gerepeteerd werd, zaten we toch wel even met de handen in het haar. Waar moeten we hiermee naartoe? De uitdagingen van het werk zijn niet te onderschatten! Vooral technisch zijn we moeten starten met sectierepetities. Sommige passages zijn zeer druk, wat haal je er uit en wat juist niet? Voor welke kleuren kies je in het slagwerk? Het is zeker geen gemakkelijk werk om alles transparant te houden. Als plichtwerk zullen we moeten afwachten wat de jury erover zegt. Maar de technische delen zijn - denken we - voor iedereen moeilijk, zodat om het even welke band hieruit kan komen als winnaar. Verder is het afwachten wie de beste pianissimo in huis heeft, wie de beste solisten en hoe de jury zal kijken naar de interpretatie van de dirigent.”

Rondetafelgesprek met alle brassbands
Op 8 december volgt er een rondetafelgesprek met alle brassbands. "Hopelijk kunnen we hier wat uitklaren. Willebroek heeft wel een aantal bespreekpunten. De zaal waar het nationale kampioenschap plaats vindt in andere landen is soms om jaloers op te worden. Zelfs in opkomende landen als Duitsland en Oostenrijk spelen de bands in grote akoestische zalen waar je je volledige brassbandklank kwijt kan aan meer dan 1000 luisteraars." Ook wil Willebroek verder kijken dan het kampioenschap: "Het aantal buitenlandse muzikanten begint toch verontrustend te worden. We beginnen ons meer en meer af te vragen of de interesse in België nog groot is voor brassbands en of er nog voldoende pioneers zijn om kinderen warm te maken voor deze unieke cultuur." 

De muzikanten kijken uit naar de 40ste editie en hopen zoveel mogelijk brassbandliefhebbers te mogen verwelkomen op het BBK. Uiteraard zal het wegvallen van Brassband Buizingen het verloop van de wedstrijd veranderen en we hopen van harte dat deze band volgend jaar weer op volle sterkte kan meedoen aan het kampioenschap. Goede concurrentie maakt ieder orkest beter, in elke divisie.